Tony Corso 3 Het fortuin van Warren Bullet

Als je aan een privédetective denkt zie je meestal een wat verlopen, cynische ex-flik in een stadomgeving. Maar daar trekt Tony Corso zich dus helemaal niets van aan, cynisch is hij wel maar dan wel in een fel bloemetjeshemd. Hij verkiest dan ook het zonnige zuiden van Frankrijk als werkterrein. Saint-Tropez is dan ook een ideale stad vol glitter, geld, parvenu’s en jetsetfiguren. Ook de auteur Berlion lijkt zich te specialiseren in die streek, hij is dan ook van Lyon afkomstig.

Van deze reeks verschenen de eerste twee delen al in het Nederlands bij Dargaud, maar toen stokte de vertaling. In het Frans ging de reeks gewoon verder en verschenen er al zeven delen. De nieuwe uitgeverij INdruk gaat nu verder waar Dargaud stopte met dit derde deel.

Net zoals in de vorige delen start het verhaal ook deze keer met een korte prequel van een aantal pagina’s deze keer gaat het over Tonys verleden. Dit verklaart veel vragen die al werden opgeworpen in de vorige delen, toen zijn vader en Tonys problemen met de politie al werden aangeraakt.

Tony wordt door Warren Bullet in,gehuurd. Zijn zakenadvocaat Roland Billard had hem een winstgevende financiële operatie voorgesteld, maar daarvoor moest Warren naar Belize. Door zijn vliegangst had hij zijn zoon uitgestuurd, maar nu is zijn zoon ontvoerd, is Billard van de aardbodem verdwenen, en kan Bullet het losgeld van zijn zoon niet betalen omdat ook zijn immense fortuin is verdwenen. Tony trekt met Madgid, een jeugdvriend die uit het vorige album in het zuiden is blijven plakken, richting Belize. Daar versterken ze zich met Aristide, een taxichauffeur met de nodige connecties. Tony zorgt vooral voor de actie, terwijl Madgid en Aristide met hun discussies voor de komische noot zorgen

Dit is een rechttoe rechtaan verhaal in één deel gekruid met cynische opmerkingen en meestal leuke tekeningen. Neem het album eens ter hand en geef het een kans, net zoals Indruk er heeft voor gezorgd dat Tony ook weer in het Nederlands een tweede kans verdient.