Esteban 5 Bloed en ijs

De bemanning heeft dankzij de acties van Esteban kunnen ontsnappen uit de gevangenis. Maar dat betekent niet dat hun situatie opeens geweldig verbeterd is. Nee hoor, enerzijds hebben ze de vrouw van de generaal die de gevangenis leidde meegenomen als gijzelaar, wat betekent dat hij hen tot het einde zal achtervolgen en anderzijds zitten ze nog steeds dicht bij het arctische gebied, dus is de ijzige kou eveneens hun deel. Ze zitten nu wel op een stoomboot, maar al vlug blijkt er te weinig kool aan boord om van het gebied weg te kunnen varen. Ze zullen moeten landen en de generaal zijn adem is reeds voelbaar in hun nek. Maar ze kunnen niet anders. Ze landen, maar worden onmiddellijk aangevallen door indianen, die de blanken liever zien vertrekken van hun grond. Esteban krijgt de taak om zo vlug mogelijk die stam te overtuigen om hen te helpen tegen de troepen van de generaal die hen op de hielen zit.

Ondanks de ijzige omgeving is dit een spannend avontuur dat weinig ademruimte laat. Het verhaal staat in vuur en vlam. Zeer sterk is ook hoe de omgeving gebruikt wordt om de slag thuis te halen. Het moeten niet altijd grootse heldendaden zijn om aan het langste eind te trekken, maar sluw en kundig gebruik van het terrein kan de slag evenzeer bepalen. Dit is een spel op het scherp van de snee en met een duidelijke winnaar op het einde van het verhaal. Dit is dan ook het laatste deel van deze reeks, die zijn beloftevol begin meer dan waargemaakt heeft. En toch wordt er al een kleine opzet gemaakt naar een nieuwe cyclus. Ik kan er alleen maar naar uitkijken, want ik ben er na de lezing van deze cyclus van overtuigd dat de volgende verhalen even goed zullen zijn.

De tekeningen zijn door het gebruik van zwarte wasco-krijt ruw en voelen hierdoor rauw aan. Dit sluit aan bij de omgeving, het verhaal en de tronies van de medespelers. De donkere inkleuring, meer dan de helft van het verhaal speelt af tijdens slecht weer of tijdens de nacht, intensifieert dit gevoel nog. Het plaatje klopt.

In het kort: een reeks die ik nog steeds met veel plezier aanraad