Het experiment 1 Het experiment

In deze kapitalistische tijden waarin de rijken rijker en de armen armer worden en de sociale ongelijkheid toeneemt, zijn er hoe langer hoe meer mensen die voorstander zijn van een eerlijker verdelen van de lasten waarbij wie veel heeft meer moet betalen en omgekeerd. Dit is allerminst een nieuw fenomeen. Eind 19de, begin 20ste eeuw (toen in verschillende steden de industriële revolutie nog volop bezig was) droomden mensen ook van een betere wereld. Jean-Charles Fortuné was zo iemand. Als socialist en anarchist in hart en nieren had hij reeds eerder amok gemaakt teneinde de macht van de rijken te breken. Zonder veel succes. Uiteindelijk beslist hij om in de Ardennen een vrije kolonie te stichten waar iedereen kan leven zonder aan gezag onderworpen te zijn.
Het is dit waargebeurde verhaal dat Nicolas Debon besloot te verstrippen. De totstandkoming van de kolonie L’essai (Het experiment) brengt hij in bijna 90 bladzijden in beeld. Hierbij besteedde hij veel aandacht aan opzoekingswerk, maar moest toch ook de nodige hiaten in kennis opvullen. Het resultaat is een mooi verteld verhaal dat een goede indruk geeft van wat er in die nederzetting moet geleefd hebben.
De groei van de kolonie wordt rustig en uitgebreid in beeld gebracht. Bovendien heeft de auteur veel aandacht voor alle problemen waarmee de pioniers werden geconfronteerd, maar ook voor de aandacht die publiek en pers hadden voor dit unieke experiment. Als lezer moet je erbij nemen dat er soms vrij veel tekst, handelend over communisme, anarchisme en socialisme aanwezig is. Dat kan vrij zwaar op de maag liggen, maar is wel noodzakelijk om het gedachtegoed van de protagonist goed te doen overkomen. Gelukkig betreft het hier maar een beperkt deel van het album.
Toen ik het boek dichtsloeg had ik het gevoel dat het einde te snel kwam. Dit album had best wat meer bladzijden mogen tellen om het einde meer en beter uit te werken. Of het had op een andere manier gemogen. Nu voelt het teveel aan als te snel afgehaspeld.
Ook voor de grafische vormgeving heeft Debon zich goed gedocumenteerd en zich passend gebaseerd op bestaand beeldmateriaal. Wie nieuwsgierig is naar fotomateriaal over dit experiment kan gerust eens kijken op GOOGLE. De tekenstijl is vrij speciaal en maakt gebruik van een beperkt aantal lijnen om personages vorm te geven. Het kleurgebruik, waarbij felle kleuren ontbreken, vind ik goed passen bij de tijdsgeest.
Besluit: een boeiend stukje literatuur dat nog steeds (en sedert de crisis eigenlijk meer dan ooit) brandend actueel is.