Franka 9 Moordende concurrentie

In dit negende Franka album begeeft Franka zich in de modewereld. Franka viert weer eens vakantie. Dit maal in St. Plouc des Ondes in Bretagne. Hier ontmoet ze modeontwerpster Laura Lava. Laura Lava heeft al eerder een rol gespeeld in het Franka verhaal Sabotage. Franka kent haar wel maar Laura kent Franka niet. Laura is een jonge en nog onbekende modeontwerpster die maar met moeite het hoofd boven water kan houden. Als ze onverwacht een telefoontje krijgt van madam Maude, een icoon in de modewereld, moet ze met spoed een fotosessie regelen. Wanneer een model verf over zich heen krijgt vraagt Laura of Franka model wil staan. Dat lijkt Franka wel wat. Maude ziet wel talent in Laura en vraagt of ze haar ontwerpen wil afstaan. Laura weigert dit omdat ze bij Maude geen enkele erkenning krijgt voor haar werk. Maude wordt woest en zint op wraak. Ze laat een ketting, met een bom erin, en oorbellen, met een zender en ontvanger er in, bij Laura bezorgen. Zodra Laura de ketting om doet en de oorbellen in doet krijgt ze bericht dat, als ze niet doet wat Maude haar opdraagt de bom tot ontploffing wordt gebracht. Het is aan Franka om Laura uit de penarie te helpen.

Ook ditmaal is het verhaal en zijn de tekeningen van Henk Kuijpers. Hoewel ik niet denk dat mensen in de modewereld elkaar met de dood bedreigen denk ik wel dat het een harde wereld is. Voor dit verhaal heeft Kuijpers ongetwijfeld veel research gedaan. Dit album is uitgekomen in 1990 en dat zie je in de mode en de kapsels. Ik heb een keer gehoord dat Kuijpers eerst met kledingontwerpen kwam en dat toen de modewereld het heeft overgenomen. Geen idee of dat waar is, maar hij heeft er zeker kijk op.

Dit is zeker weer een top album.

Franka op Ratatouille TV