De orde van de drakenridders 14 De eerste

Als de draken verschijnen,
volgt chaos hen op de voet en verwoest alles.
Alleen jonge maagden
betreden die chaos zonder kleerscheuren...

Tja, mannen-macho’s, laat het duidelijk zijn: jullie hebben in zo’n wereld niets en dan ook niets te betekenen. Geen grootse daden zijn voor jullie voorbestemd en bevallige, gespierde maagden versieren zit er ook al niet echt in. De mensheid redden van de monsters is uitsluitend een vrouwenzaak. Hoe dat komt lees je in dit album.
Het hoofdverhaal is dat van N’Dala en haar stam die, tienduizenden jaren geleden, op zoek moesten naar een nieuw gebied om te leven en te jagen. Aangekomen op een prachtige locatie, kijkt ze ernaar uit om zich te verenigen met Tweeling-Die-Praat. De idyllische plek lijkt perfect, maar plots blijken de jongens ziek en worden de stamleden geconfronteerd met rare wezens. Aan hun droom lijkt al gauw een einde te komen...
Het lijkt misschien raar voor een 14de album in een reeks, maar toch is “De eerste” een mooie introductie van ‘De Orde van de Drakenridders’. Dit komt omdat verhaalsgewijs aan 3 leerling drakenvechtsters het verhaal van de geschiedenis van de eerste draak wordt verteld. Hierbij komen alle zaken aan bod die je volgens mij eigenlijk best wel weet over de wereld waarin deze avonturen zich afspelen. Volgende vragen vinden bijvoorbeeld een antwoord: hoe een draak te bevechten? Wat is de Veil en hoe uit de invloed daarvan zich?
Het basisverhaal geeft goed de situatie weer die de draken rondom zich scheppen en wat dit met de mensen doet. Jammer genoeg vond ik dat de ‘drive’ niet steeds evenveel aanwezig was, maar dat komt vooral doordat de auteur iemand een verhaal laat vertellen aan 3 kinderen. Deze jonge snaken onderbreken dan ook nog regelmatig, zodat je (te) dikwijls uit het verhaal wordt gesleurd. Een beetje jammer toch.
De algehele indruk van de grafische kant is sfeervol en levendig. Vooral de inkleuring laat de algehele sfeer goed tot z’n recht komen maar de tekenstijl is soms te ruw waardoor heel wat details ontbreken of niet voldoende tot uiting komen.

Besluit: dit album heeft me voldoende overtuigd om ook andere albums uit de serie ter hand te nemen.