Orion (Martin) 1 Het heilige meer

‚Orion’ is een serie waarvan op dit moment vier delen van zijn verschenen. Orion is de Griekse held uit deze serie. Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer het verhaal zich afspeelt, maar het moet ergens na 432 voor Christus en voor onze jaartelling zijn.

Deel 1 heet ‚Het heilige meer’. Wanneer Orion en zijn vrienden zien dat een klein Grieks dorpje aangevallen wordt door woeste ruiters grijpen ze in. Ze verjagen de ruiters, maar de vrienden van Orion moeten het met de dood bekopen. Hij brengt de overlevenden van het dorp naar Athene. Wanneer de ruiters, die edelen blijken te zijn, ook in Athene aankomen moet Orion zich verantwoorden tegenover de Atheense rechters. Deze willen hem veroordelen, maar strateeg Epipheldes heeft andere plannen met Orion. De Spartanen, de aartsvijand van de Atheners, staan op het punt om Athene binnen te vallen. Athene heeft meer tijd nodig om de verdediging voor te bereiden. Epipheldes stelt voor dat Orion gaat infiltreren bij de Spartanen en de Spartaanse troepen weglokt. Zo gezegd zo gedaan. Orion wordt in de buurt van Sparta vastgebonden aan een paal en een beetje mishandeld. De Spartanen zien dat en bevrijden hem. Al snel nemen ze hem op in hun gemeenschap. Wanneer Orion een groepje slaven helpt te ontsnappen begrijpen de Spartanen al snel dat Orion misbruik maakt van hun vertrouwen. Ze zetten de achtervolging in en zo lokt Orion het Spartaanse leger weg van Athene.

Zowel het verhaal als de tekeningen zijn van Jacques Martin. Het verhaal is spannend geschreven en Martin heeft duidelijk de veel moeite gedaan om de geschiedenis uit te pluizen. Want hoewel Orion een verzonnen personage is komen er toch waar gebeurde feiten in voor. Zoals het geselen van Spartaanse jonge mannen. Martin combineert hier zijn liefde voor klassieke kunst en geschiedenis met het stripverhaal. Het is zeker niet het eerste werk van Martin, die al heel wat jaartjes in de stripwereld mee loopt. Zijn eerste strip maakte hij al in 1948 en we kennen natuurlijk allemaal zijn ‚Alex’, ‚Lefranc’ en ‚Tristan’ strips.

‚Het heilige meer’ verscheen in Frankrijk in 1990 en in 1991 kwam de Nederlandse vertaling uit. In 1996 verscheen het tweede deel, ‚De Styx’ in Frankrijk, maar wij moesten tot 2009 wachten tot het vertaald werd. Matins ogen gingen achteruit dus voor dit album kreeg hij voor het tekenwerk hulp van Christophe Simon. In 1998 verscheen in Frankrijk ‚De Farao’, in 2009 verscheen de Nederlandse editie. Voor dit album liet Martin het tekenwerk helemaal over aan Christophe Simon. In 2010 overleed Jacques Martin en in 2011 verscheen het vierde en laatste Orion verhaal van de hand van de meester. Dit keer mocht Marc Jailloux het tekenwerk doen.

Orion op Ratatouille TV