De grote slachting INT A1 De grote slachting

Een herdruk van "De Grote Slachting" kon niet uitblijven met de herdenking van WOI in het achterhoofd. Deze vertaling van de Franse strip van Tardi en Verney, die de krachtigere titel meekreeg "Putain de Guerre", vrij vertaald als "klote oorlog", hoort dus zeker in dit rijtje. Dat "De Grote Slachting" een buitenbeentje is dat kon je veronderstellen met een naam als Tardi op de cover. Geen heldendaden, geen bejubelen noch verheerlijking van de oorlog, neen, niets van dit alles. Elke medaille die hier op een borst werd gespeld heeft een wrange nasmaak. De oorlog op papier gezet zoals ze waarschijnlijk effectief is gebeurd. Het waren Franse soldaatjes, onder een bloedhete zon, met hun voeten in het koren, hun hoofd bij het veld van eer, angst in hun buik en stront in de broek. Ze stapten met een zekere trots maar tegelijkertijd met grote angst over de Franse en Vlaamse velden. Ze waren er klaar voor, ze zouden die leren punthelmen van de Duitser, soms ook wel de Hunnen genoemd, opvreten.

Tardi start zijn tragisch verhaal in kleur, niet echt zijn gewoonte, en dat blijkt als je de eerste Franse uitgave erbij neemt. De start van de oorlog, het marcheren door de dorpen en steden, het kennis maken met de inwoners, het eerste contact met het slagveld, de eerste slag, de eerste doden en de eerste anekdote, dat krijgt allemaal de eer om ingekleurd te worden. Maar eens hij start aan de gruwelen, de onzinnigheid van een oorlog, de nutteloze doden en slachtpartijen, terechtstellingen, bombardementen en steden in puin, verdwijnt langzaam maar zeker de kleur om plaats te maken voor grijze en sepia tinten. Je wordt met je neus op de feiten gedrukt, zo hard als alleen Tardi dat kan. Elk hoofdstuk laat de verschrikkingen van een uit de hand gelopen jongerenprotest zien. Want zegt men niet dat de moord op kroonprins van Oostenrijk-Hongarije, Franz-Ferdinand, de start was van deze oorlog? Of had men slechts een aanleiding nodig om de lont in het kruitvat te werpen.

Niet dat strips over de oorlogshelden nu allemaal in de prullenbak moeten verdwijnen, neen, zover moet je niet gaan. Deze zijn zeker waargebeurde, weliswaar een beetje opgepoetst en geromantiseerd, net als je in die Amerikaanse films kan zien. Wat Tardi laat zien is de grauwe waarheid, onverbloemd in al zijn gruwel. Er is geen moment van verpozing. Elke pagina, drie tekeningen boven elkaar, die je weer om draait en de beelden branden weer een pijnlijk feit op je ogen, aangevuld met een tekst waar de scenarist geen blad voor de mond neemt.

Een strip die je een geweten schopt, WOI laat zien zoals ze was, verschrikkelijk en overbodig. Maar voor de Belgen blijft dit toch "De Grote Oorlog".

De strips in aangevuld met een veertigtal pagina's beknopte weetjes over deze oorlog, achtergrondgegevens, foto's, feiten. In zijn totaliteit een album om te koesteren en van te rillen.