Franka 19 Het zwaard van Iskander
20 De witte godin
21 Het zilveren vuur

‚De reis van de Ishtar’ is een Franka verhaal in drie delen. Het eerste deel heet ‚Het zwaard van Iskander’, het tweede deel heet ‚De witte godin’ en het laatste deel heet ‚Het zilveren vuur’.

Laura Lava, een succesvolle ontwerpster en vriendin van Franka, heeft een opdracht gekregen van de Russische multimiljonair Alexander Karat om zijn pas gekochte schip in te richten. Als decoratie wil hij het zwaard van de legendarische Iskander, zoals Alexander de Grote in het oosten wordt genoemd, in zijn schip ophangen. Het betreft het zwaard waarmee Alexander de Grote de Gordiaanse knoop heeft doorgehakt. Dit zwaard moet Franka gaan ophalen in Istanbul. Het lijkt een gemakkelijke klus zonder gevaren, maar schijn bedriegt.

Het eerste deel gaat voornamelijk over het ophalen van het zwaard en de gevaren die daarmee gepaard gaan. Ook zien we Laura hopeloos verliefd worden op Alexander Karat. We leren wat achtergronden kennen over de scheepswerf waar het schip wordt verbouwd. Het verhaal wordt goed opgebouwd. Ook Franka’s vriend Rix speelt een rol in het verhaal.

In het tweede deel leren we meer over de familie van Franka. We zien hoe Franka overmand wordt door emoties. Zij is de onbetwiste held in deze serie, maar ook helden hebben ook zo hun emoties. Dat is ook één van de dingen die ik zo goed vind aan de Franka verhalen. Dat mis ik wel eens in andere strips zoals bijvoorbeeld ‚Alex’ van Jacques Martin. In dit deel wordt ze alleen maar vast beradener in het uitzoeken hoe alles in elkaar zit.

In het derde en laatste deel moet Franka haar leven op het spel zetten om er achter te komen waarom het zwaard zo’n belangrijke rol speelt en waarom de zaken lopen zoals ze lopen.

Ik vind dat Henk Kuijpers, de schrijver en tekenaar van de Franka strips, weer een steen goed verhaal heeft neer gezet. Leuk dat hij ook de tijd neemt om wat achtergrond informatie te geven. Het maakt mij benieuwd naar de volgende avonturen van Franka. Gaat de familie van Franka ook in komende albums een rol spelen? Ook de tekeningen zijn weer subliem. Mijn conclusie moet toch weer zijn dat dit drieluik weer een top verhaal is.

Franka op Ratatouille TV