Pyrenee 1 Pyrenee

Daar heb ik er weer een gevonden: een goede strip waarbij de uitgever zijn klanten in de steek laat. Als de stipuitgevers klagen over een slappe markt, zouden ze ook eens moeten nadenken over hun verplichtingen aan de klant. Als ik in de winkel een deel 1 koop, mag ik er toch vanuit gaan dat ook het tweede deel zal verschijnen. Het zal uiteraard niet altijd aan de uitgevers liggen, maar zij zijn wel de eerstverantwoordelijken.

'Pyrenee' is een variant op 'Junglebook' van Rudyard Kipling. Een circusbeer ontsnapt en vlucht de Pyreneeën in. In een afgebrand huis vindt onze beer een baby naast het lijk van de moeder en hij, want het is een hij, besluit de baby mee te nemen en op te voeden. Het kindje wordt groter en groeit uit tot een lief roodharig meisje dat, bij gebrek aan beter, Pyrenee wordt genoemd en met berenvoogd in haar blootje door de bossen zwerft. De problemen rond de opvoeding leveren een aandoenlijk verhaal op. Hoogtepunt vind ik het moment als berenvoogd de zere billetjes van zijn pupil likt, die zo dom is geweest om in een mierennest te gaan zitten. Als er een berin verschijnt kan onze beer de roep van de natuur niet weerstaan en komt de zorg voor Pyrenee in handen, pardon de vleugels, van een oude blinde arend. Een strip helemaal navertellen doe ik nooit, maar ik wil wel kwijt dat de schrijver 'Pyrenee' een heel originele wending geeft, waardoor een en ander echt anders loopt dan bij Mowgli.
Ik vermoed dat het verhaal in het tweede deel een dramatische ommekeer zal laten zien, maar dat zal ik wel nooit kunnen controleren.

De goede tekeningen ademen dezelfde sfeer als het verhaal, waardoor het geheel een strip oplevert die een beter lot verdient.