Het geloof heiligt de middelen 1 Het geloof heiligt de middelen

Deze strip gaat over Narcisse Mulot, een enigszins verloederde en slechtgeluimde schrijver. Hij is naar Morlec gegaan om een meesterwerk te schrijven. Maar daar komt niet veel van terecht. In het Bretonse dorp heeft een graf zich op mysterieuze wijze verplaatst. Een filosofisch ingestelde pastoor, een van alle rondingen voorziene zondares, een bijdehand kereltje en een aantal zwerfkatten doen hun uiterste best Mulot van zijn werk te houden.

Het is een 104 pagina’s tellend album uit de serie Beeldromans van Dargaud. Het verhaal is van Jean-Claude Forest. Deze strip is niet mijn eerste kennismaking met Forest. Ik had al eerder ‚Het besloten land’ van hem gelezen. Tardi deed het tekenwerk voor dit album. Maar Forest werd het bekendst door zijn schepping van Barbarella. In 1968 is deze sciencefiction strip verfilmd met Jane Fonda in de rol van Barbarella. Hij kon niet alleen goed schrijven, maar heeft ook gewerkt als illustrator. Hij tekende o.a. ‚Het geheim van de pusta’ en ‚Barbarella’. In de jaren 60 was hij de medeoprichter van de Franse Comic-Strip Club. Naast het schrijven van stripverhalen schreef hij ook voor de Franse televisie. In 1984 kreeg hij de Grand Prize op het Angoulême strip festival en in 1986 kreeg hij in Sierre (Zwitserland) een prijs.
Hoewel dit album niet om te lachen is zitten er toch elementen van humor in. Ik heb dan ook vaak een glimlach niet kunnen onderdrukken. Het is een origineel verhaal. Bij het lezen vraag ik mij voortdurend af hoe het graf is verplaatst, wie het heeft gedaan en vooral ook waarom.

Het tekenwerk is van Alain Bignon. Hij heeft een opleiding gedaan tot ingenieur. Maar een artistieke inslag heeft er altijd al in gezeten. Op het advies van Georges Pichard en Jacques Lob, beiden beter bekend van hun erotische strips, publiceert hij zijn eerste strip in de Écho des Savanes. Helaas heeft hij niet zoveel strips op zijn naam staan. Zijn tekenwerk vind ik bijzonder goed. Hij tekent mannen met prachtige doorleefde koppen. Ook de inkleuring verdient een aparte vermelding. Hij heeft prachtig met licht en donker gespeeld. Het is erg sfeervol.

Alle hulde voor deze twee makers van dit album. Helaas zijn ze alle twee al overleden, Forest in 1998 en Bignon in 2003. Ik had graag meer van deze twee willen zien.

Het geloof heiligt de middelen op Ratatouille TV