The Sandman (Lion) 3 Boek 3

In dit derde deel krijgen we een aantal verhalen die ogenschijnlijk niet direct iets te maken hebben met het hoofdverhaal, maar die indruk is niet geheel terecht. Het klopt dat het hoofdpersonage, Dream, niet zo prominent aanwezig is in deze verhalen, ja soms zelf afwezig. Echter Dream speelt, wanneer hij er is, toch telkens een cruciale rol en toont ons dat hij een complexer persoon is dan we konden vermoeden.

Hij evolueert zelfs. In 'Kalliope' is dat het duidelijkst. Een schrijver heeft bijna de moed opgegeven, het schrijven wil immers maar niet lukken. Hij neemt een drastische stap en zorgt er voor dat hij de eigenaar wordt van één van de Muzes. De gevangene Kalliope is de muze van het heroïsch epos en ineens lukt de schrijver zowat alles wat hij aangrijpt: boeken, films,... geen enkel probleem meer. Maar de manier waarop hij zijn Muze behandelt is alles behalve. Zij zoekt dan ook een uitweg en roept uiteindelijk Dream aan. In tegenstelling tot vroeger, bij een andere ex-geliefde, is hij nu wel bereid om te helpen. Voor Dream is dit een zeer drastische verandering.

'Een droom van duizend katten' geeft dan weer bloot hoeveel macht hij eigenlijk heeft. Een droom kan de realiteit veranderen, hercreëren eigenlijk. En dat moet hij allemaal in goede banen leiden.

Als je de titel al leest, 'Een midzomernachtdroom' dan weet je al wie betrokken gaat zijn, toch? William Shakespeare, die dit toneelstuk geschreven heeft. Dream maakt een deal met hem om een toneelstuk te maken.. twee keer raden welk. Daarnaast zorgt Dream er ook voor dat het stuk zal gebracht worden voor de echte Auberon en Titania. Wie had gedacht dat zulke machtige figuren tijd maken om enerzijds een stuk te laten maken en anderzijds er met veel plezier heen te gaan. Gevoeligere zielen dan ik verwacht had.

'Façade' geeft het woord aan Death en verbindt de reeks met de superhelden van DC. Nou ja, er wordt gebruik gemaakt van een (bijna) vergeten DC-heldin maar net dat is belangrijk in dit verhaal.

Het laatste kortverhaal is eentje rond de laatste satyr en Desire. De laatste wens als het ware.

En dan is er nog een leuk extraatje, een blik op hoe 'Een midzomernachtdroom' gemaakt werd. Niet verwonderlijk dat dit verhaal gekozen wordt, daar er een belangrijke literaire prijs mee gewonnen werd. Voor meer verwijs ik graag naar dit boeiend deel.

In het kort: het is en blijft een aanrader!