Minions 1 Banana!

Razend populair zijn ze, die gele mannetjes in blauw salopet. En dit terwijl het slechts nevenfiguren waren van Despicable Me, die tekenfilm die ondertussen aan zijn derde deel zit. En ja, zoals het elke populaire reeks betaamt is deze ook in 3D. Zoals gezegd kan je zowat alles vinden van de Minions. Van potlood, zwembandjes, pennenzakken, ja zelf Tictac met bananensmaak. De strip kon dus niet uitblijven.

En zo gebeurde. Dupuis brengt een nieuwe reeks op de markt waarin deze onhandige, taalloze mannetje bij elke handeling wel iets verkeerd doen. Ze houden van elkaar plagen, de duivel aandoen, een loef afsteken en daar zijn ze heel inventief in. Ook Banana mag je bij deze fratsen rekenen. Van gag één tot de laatste pagina zie je en lees je wat deze Minions de Minions maakt. De tekeningen van Reanud Collin zitten heel dicht bij de figuren in de tekenfilm. Logisch, lijkt me, omdat ze een jong publiek moeten aanspreken die gek staan van alles wat geel/blauw is dus mag je niet te veel afwijken van het origineel.

Persoonlijk, maar ik heb mijn leeftijd tegen, lig ik te rollebollen met de tekenfilm, de strip kan me nauwelijks een lach op het gezicht toveren. De grappen zouden beter op meerder pagina's uitgesmeerd worden in plaats van zich te beperken tot één pagina. Een aanloop naar een clou lijkt me beter dan alles snelsnel samen te vatten op een enkel blad.

Maar wees gerust, je jonge snaak zal hier allerminst om malen en vermoedelijk met bolle buik van het lachen de krampen wegwerken op het toilet. Geschikt voor alle leeftijden maar de tieners onder ons zullen dit toch beter kunnen smaken.