De Blauwbloezen 2 Van Noord naar Zuid

In dit tweede album van ‚De Blauwbloezen’ moeten Cornelius Chesterfield en zijn mannen een kanon van de zuidelijke troepen uitschakelen. Dit is een eitje voor ze, binnen een mum van tijd hebben ze het kanon over de brug naar de eigen troepen gebracht. Generaal Grant is tevreden en geeft hen een nieuwe opdracht. Ze moeten doordringen tot in de linies van de vijand, hun sterkte onderzoeken, gegevens verzamelen over de infanterie, artillerie en zo meer. Dit levert meer problemen op. En aangezien korporaal Blutch een geboren lafaard is wil die ook niet echt meewerken. Dit levert hilarische momenten op.

Wie mijn eerdere recensie van het eerste Blauwbloezen album heeft gelezen weet dat deze serie zich afspeelt tijdens de Amerikaanse burgeroorlog die duurde van 1861 tot 1865.
Schrijver Raoul Cauvin heeft zich goed verdiept in de geschiedenis van deze oorlog. Zo was generaal Grant ook een echte generaal in die tijd. In dit album maken Chesterfield en zijn mannen voor het eerst kennis met kapitein Stark, de bevelhebber van de cavalerie. Dit is een fictief personage. Het is een man die onvermoeibaar is en altijd maar wil aanvallen. In Stark heeft hij één van Grants trekjes gelegd. Zijn vasthoudende aard, de wil om alles in te zetten om te overwinnen en de totale onwil om op te geven totdat de laatste man aan zijn kant dood was.

Cauvin begon in 1960 bij Dupuis’ animatie studio te werken als cameraman. Na een paar jaar begon hij met het schrijven van stripscenario’s. Later bedacht hij ‚De Blauwbloezen’. Dit is één van de best verkochte stripseries met meer dan 15 miljoen verkochte albums. Bij alleen ‚De Blauwbloezen’ is het niet gebleven. Andere series zijn o.a. ‚Sammy’, ‚Lampil’, ‚Agent 212’ en ‚G. Raf Zerk’. Hij is ook een van de productiefste en succesvolste scenarioschrijvers. In 2006 alleen al had hij zes series in de bestsellerslijst. In 2010 was hij de 7e best verkochte auteur van stripverhalen in Frankrijk, met een verkoopoplage van 569.000 albums per jaar. Het kenmerk van de personages die Cauvin bedenkt zijn dat ze vaak een kort lontje hebben, gemakkelijk geprovoceerd kunnen worden en erg explosief zijn wanneer dingen fout gaan.

De tekeningen zijn van Louis Salvérius. Hij maakt karikaturen van de personages. Dit versterkt de slapstick humor van Cauvin. In 1951 gaat hij voor Dupuis werken. Hij maakt wat kleine tekeningen en past die van anderen aan. Wanneer Lucky Luke het stripblad Robbedoes verlaat wordt hij gekoppeld aan Cauvin en beginnen ze ‚De Blauwbloezen’ te maken. Salvérius is in het begin nog onzeker en begint er pas aan als Charles Dupuis hem een garantie geeft dat, als het mis gaat, hij zijn oude baan terug kan krijgen. Maar het is niet nodig gebleken. De serie wordt al snel een succes. Op 22 mei 1972 wordt Salvérius tijdens zijn werk aan de 36ste plaat van de strip Outlaw dood aangetroffen. De strip wordt voortgezet door Willy Lambil. Nog steeds heeft de serie succes en verschijnt er elk jaar een nieuw album.

De Blauwbloezen op Ratatouille TV
De Blauwbloezen 1 recensie