Camping Paraiso 1 Camping Paraiso

Met 'Camping Paraiso' verlaat Gorilla de verharde wegen van de avonturenstrips en schotelen ze je een Graphic Novel van formaat aan. Een film noir van de ergste soort. Het duo Rouffa en Legendre tonen aan dat Gorilla zoveel meer kan betekenen dan de voor de hand liggende strips uit te brengen. 'Camping Paraiso' is dan ook het gedroomde debuut om de moerassige weg uit te testen en te zien waar die voor staat.

Dylan is een eenzaat. Een man die een camping moet beheren in het hoge Noorden van Canada en dit dan ook minutieus tracht te doen. Wel, laat dit dan toch onze eerste indruk zijn. Hij verzamelt de post voor de afwezige campingbewoners en plaatst die dagelijks in de in-bakjes aan de receptie. Alleen overleeft hij op het bezoek van de postbode en de regelmatige uitstap naar de kruidenier van het dorp. Tot op een dag een schrijfster zijn camping bezoekt en besluit om daar een tijdje te verblijven. Diane Dorel moet haar boek afmaken en kan geen beter archetype vinden om over te schrijven dan de eenzaat Dylan.
Het boek wordt een succes en na drie jaar keert ze naar de camping terug. Geen goed idee!!

Er kan zoveel gezegd worden over de manier van vertellen in deze 'roman' maar dat zou te veel genot en verrassing van de toekomstige lezer verpesten. Weet dat Legendre, scenarist en tekenaar van Biebel en Amoras, hier een totaal ander genre heeft geschreven. De nonsens en quatsch die van de pagina's van Biebel stroomde moet je hier zeker niet zoeken. Deze ernstig en diep menselijk strip moet hij gehaald hebben in de krochten van zijn geheugen. Ergens diep in die hersenen van hem moet er een kronkel zitten die veel kan verklaren. 'Camping Paraiso' is dan ook een totaal nieuwe invalshoek, eerlijk gezegd één die ik niet van Legendre zou verwacht hebben maar die me positief verrast heeft. De tekeningen van Rouffa, die zich beperken tot zwart, grijs en wit, geven de grauwe, lugubere en alles verterende spanning weer en tillen die naar een extra dimensie. Rouffa kan close-ups tekenen die volledig duidelijk maken in welke geestestoestand het personage op dat ogenblik is en dit zonder de gelaatsuitdrukkingen tot in de details op papier te zetten. Elke trek van zijn pen, elke veeg van zijn vinger, eigenlijk elke potloodstreep die op het papier staat maakt je iets duidelijk.

En het moet gezegd: Gorilla heeft me tot op heden regelmatig blij verrast maar dit had ik niet kunnen hopen.

Oh ja, en puur om de joke: typ eens Camping Paraiso in Google. Een grotere tegenstelling is onmogelijk. ;-)