Mauro Caldi 4 De baai der leugenaars

Omwille van een ereschuld bij maffiabons Don Rossellini draven Mauro en kompaan Gigi tijdens de vakantie op als kinderoppas voor diens tweeling Cassiopea en Alexandra. Dit jonge duo weet perfect hoe ze hun oppassers kunnen manipuleren. Meer dan eens pesten ze met jeugdig enthousiasme Gigi en Mauro letterlijk het bloed onder de nagels vandaan. Wat onze helden hun vakantie in een idyllisch vissersdorpje ergens in het zuiden van Italië grondig verpest. Wat hun vakantie nog meer verpest is dat tijdens een tochtje op zee een voorbij drijvend vrouwelijk hun bootje aantikt. Bij nadere inspectie eens terug aan wal blijkt de jongedame omgebracht door twee kogels in de rug. De plaatselijk bevolking toont geen teken van herkenning, allen blijken plots te lijden aan collectief geheugenverlies. Tot er toch eentje zijn mond voorbijpraat. Het blijkt hier te gaan om de minnares van politie brigadier Vittorio Tarto. Die zich liefst zo snel mogelijk van het lijk wil ontdoen en de zaak verticaal hoopt te klasseren zonder inmenging van zijn oversten. Hij kan echter niet voorkomen dat een groot aantal dollars aangetroffen op het lijk, verdwijnen in de zakken van de omstaanders. Bij omwisseling blijkt het te gaan om valse dollars. Dan gaat de bal pas goed aan het rollen en wordt onze brigadier een hoofdverdachte.

Wat is er aan de hand? Wie zijn de valsemunters? Is het de kruideniersvrouw , haar minnaar of de Engelsman die de ganse tijd dronken rondzwalkte in zijn Jaguar XK 120, of toch de brigadier van politie of zijn er andere duistere krachten aan het werk? Tijd voor speurneus Mauro Caldi om licht te werpen op deze mysterieuze zaak. Het scenario uitgevoerd door Denis Lapière wijkt af van dat van de drie vorige albums. Het mysterie speelt zich ditmaal niet langer af rond of op de racebaan maar in een vissersdorpje waar alles schijnbaar rust en vrede uitademend. Uiteraard wordt er nog gefocust op snelle bolides en vinden er woeste achtervolgingen plaats, al dan niet op zee of op de openbare weg, maar dan toch in iets mindere mate. Het geheel focust meer op de moordzaak en de mogelijke verdachten. Via het toeval en met de onmisbare hulp van de onuitstaanbare tweeling wordt het mysterie vakkundig opgelost. De tekeningen van Michel Constant zijn pure klasse, hij voert ons via klassieke maar overtuigende tekeningen mee naar het Italië uit de jaren vijftig uit de vorige eeuw. We zijn uitermate verheugd dat uitgeverij Gorilla deze reeks een herkansing geeft via zijn fonds. Het is alvast uitkijken naar album vijf van deze zevendelige serie. WG.