De zijden sjaal 1 Een verhaal van liefde en moed

In de ondertitel van deze strip wordt Waterloo 1815 vermeld. Wat komt er dan bij je op? Juist, de slag bij Waterloo. Je weet wel, diegene waarbij Napoleon Bonaparte finaal verslagen werd. De massale gevechtsscenes vlogen al voor mijn ogen voorbij nog voor ik goed en wel de strip had open gedaan. En dan zie je de eerste pagina en daar staat een glas Waterloo te pronken, dat is een bier voor diegenen zoals ik die niet eens wisten dat dit gerstenat bestond. Even vreesde ik toch even dat ik volledig op het verkeerde been werd gezet.

Al vlug wordt het toch duidelijk dat het wel degelijk over de slag bij Waterloo zal gaan, maar dan niet echt over de slag zelf, maar de aanloop er naar toe. Napoleon en zijn leger hadden de slag zelfs kunnen winnen, ware het niet dat spionage en contraspionage een belangrijke, ja zelfs beslissende rol speelde in de informatie waarover beide partijen uiteindelijk bleken te beschikken. En in dit verhaal van zet en tegenzet, van complotten en samenzweringen blijkt een vrouw Annabelle onverwacht een doorslaggevende rol te spelen, net zoals Alexander, een landmeter in dienst van het Nederlands-Belgisch leger. Natuurlijk is dit een fictief verhaal, maar het is wel leuk gevonden om de slag terug in de aandacht te zetten, na de uitgebreide viering van de eerste wereldoorlog de laatste jaren.

Dit is ook wel een strip gemaakt ter promotie van het bier Waterloo, maar het wordt niet zo overweldigend in beeld gebracht dat je er tegenzin van krijgt. Neen, de balans is mooi behouden dus missie geslaagd. De informatie die op de laatste pagina's opgenomen is, is daarbij ook wel een fijn extraatje.

De tekenstijl kon me af en toe ten zeerste bekoren, maar is net iets te wisselvallig om te scoren over de volledige lijn. Het is jammer om vast te stellen dat er niet altijd consequent getekend wordt bijvoorbeeld de bandages op pagina 31 die in het begin en eind volledig rond zijn romp zitten, maar op het beeldje ertussen jammer genoeg niet. De inkleuring daarentegen vond ik wel prima en zeer sfeermakend.

In het kort: amusant verhaal, maar visueel kon het sterker.