Dick Matena - Getekend leven 1 Dick Matena - Getekend leven

Van 6 juni tot en met 27 september 2015 zet Museum Meermanno/ Huis van het Boek (www. Meermanno.nl) tekenaar, scenarist en illustrator Dick Matena in het zonnetje. Dick Matena (24 april 1943) is één der betere Nederlandse tekenaars met een uitgebreid oeuvre. Al zijn tekenwerk en stripscenario's opnoemen zou ons te ver voeren, maar we zetten er toch een paar in de kijker. Wie kent er niet zijn Argonautjes, Virl, Pietje Bell, Mythen of zijn bewerking van De Avonden. Allen pareltjes op het gebied van tekenwerk, maar helaas voor de fans of verzamelaars langlopende reeksen prijken er niet op zijn palmares. Toch weet hij ondanks dit euvel een groot publiek te bereiken.

Wie echt kennis wil maken met zijn oeuvre, nog enkele onbekende weetjes wil oppikken of Dick Matena iets beter wil leren kennen schaft zich best het uitgebreide naslagwerk: Dick Matena Getekend Leven aan. Dit 160 pagina's prachtig en rijk geïllustreerd tentoonstellingsmagazine verscheen als aanvulling bij bovenstaande tentoonstelling en werd geschreven door stripkenner Rob van Eijck. Rob zet minutieus weetjes en feiten netjes op een rij en voert de lezer van de Toonder Studio's, waar Dick op 17-jarige leeftijd zijn eerste schuchtere stappen zette in de stripwereld, mee tot op heden, waar we kennis maken met zijn illustraties voor Sammie en Nele. Illustraties ontworpen voor de drie door zijn vrouw Nelleke de Boorder op rijm geschreven kinderboeken . Dick Matena Getekend leven is een must have, voor de prijs hoef je het echt niet te laten, 9,95 euro voor een schitterend uitgevoerd naslagwerk is echt een schijntje. WG.