Het boek van het lot 4 De ander
5 De laatste bladzijde

Boek van het lot is een vijfdelige reeks van de hand van Serge Le Tendre. Met deze naam weet je al dat je iets mag verwachten want de man heeft toch al een deftig palmares bijeen geschreven. Zoals in de meeste van zijn reeksen is er ook hier weer een fantasy-element verweven in het scenario. Alles draait rond het boek van het lot. Een magisch boek dat de toekomst onthult aan wie het leest. Je moet het boek wel met de juiste sleutel openen of het vernietigd zichzelf.
Midden de jaren dertig van de vorige eeuw krijgt Roman plots zo’n boek in handen samen met een sleutel. Maar voor hij het goed en wel beseft wordt het boek alweer gestolen en trekt hij op onderzoek uit. Roman is een stille jonge man die veel las en net zoals Peter Pan in zijn jeugd en fantasie blijft plakken. Dit wordt prachtig in beeld gebracht door diverse boeken die Roman leest te verweven met het verhaal. Dit gaat zelfs zover dat Roman in het derde deel zelf een soort superheld wordt en zo worden fictie en realiteit met elkaar vermengd als hij als Silverman de strijd aangaat met de nazis.

De eerste drie delen van dit verhaal spelen zich af voor de tweede wereldoorlog. Daarin gaat Roman op zoek naar het boek dat steeds in andere handen valt. Hij krijgt daarbij de hulp van Agathe, een joodse journaliste en Holdaway, een privédetective. De nazis jagen ook op het boek omdat ze zo hun toekomst willen kennen om die zo te kunnen manipuleren. Daarnaast verschijnen er ook altijd mannen in witte lange jassen op cruciale momenten op het toneel. Toevallig zijn de mensen die het boek in hun bezit hebben steeds leden van een geheime broederschap. Roman heeft intussen wel grote krachten en een soort onkwetsbaarheid gekregen door de magie van een toeareg. Daardoor staat hij nu wel vol magische tattoos.
Het vierde deel speelt zich af na de tweede wereldoorlog. Roman had als Silverman de nazis die op het boek jaagden verslagen en had door dat de broederschap met hem speelde door hem steeds door te sturen en andere opdrachten te geven. Hij stopte dan ook zijn zoektocht en begon een nieuwe carrière als stuntman in Hollywood, wat wel praktisch is als je onkwetsbaar bent natuurlijk! Maar dan wordt hij beschuldigd van de moord op een acteur voor wie hij stand-in was tijdens stunts en staat Agathe ook weer voor zijn deur die wil dat hij met haar op zoek gaat naar haar zus Edith, die de gruwelkampen van de nazis zou overleefd hebben en in Rusland in een kamp zou zijn opgesloten.
In het vijfde en laatste deel twijfelt Roman nu hij zijn boek van het lot in handen heeft. Zou hij wel zijn eigen toekomst en einde lezen? Of blijft hij liever in het ongewisse? Maar dan wordt hij weer door de gebeurtenissen in een avontuur gestort. Net als hij een gewoon leven lijkt op te bouwen, hij staat zelfs op trouwen! Komt er een maffiabaas langs die weet heeft van het boek. Hij wil het gebruiken om een moord op te helderen op zijn broer. Want als hij geen weerwraak kan nemen wordt zijn gezag ondermijnd maar als hij onschuldigen straft is dit ook fataal voor zijn reputatie. Als Roman niet wil meewerken wordt hij onder druk gezet. Eerst wordt zijn kat vermoord, daarna wordt zijn huwelijk verpest (al is hij daar wel blij mee), maar als dan zijn vader wordt ontvoerd is de maat vol! Naast de maffia zijn de witte mannen natuurlijk ook weer van de partij.
Zoals steeds kan je bij saga rekenen op een gelimiteerde hardcover editie. Deel 4 is ook al in softcover te verkrijgen maar voor deel 5 moet je nog even geduld hebben. Le Tendre kan zijn verhaal naar een bevredigend einde brengen, wat met dit soort magische dingen toch regelmatig ontspoord. Ook de tekeningen van Biancarelli passen perfect in het tijdsgewricht waarin het verhaal zich afspeelt. En zeker de fantasiescènes uit boeken zijn prachtig in beeld gebracht. Mocht je nog twijfelen is er nu de kans om de eerste drie delen voor slechts 15 euro als pakket in huis te halen!