Mieleke Melleke Mol (2) 17 De rare cadeautjes van oma Tulp

Personen die weinig of geen voeling hebben met strips denken steevast dat deze nog steeds voor kinderen bedoeld zijn. Het rare is dat er voor jeugdige lezertjes echter weinig leuke strips te vinden zijn. Buiten Jommeke en de uitgaven van Zwijsen zit er voor de aankomende striplezertjes niet echt veel in de pijplijn. Urbanus, F.C. De Kampioen en Suske en Wiske zijn wel populair maar of deze strips echt bestemd zijn voor de jeugd is maar de vraag. Toch is er een strip die met kop en schouder boven de hier eerder genoemde strips uitsteekt. Met name Mieleke Melleke Mol een uitgave van Standaard Uitgeverij. Niet alleen een lust om te lezen maar ook om naar te kijken.

Het scenario is van Urbanus die ondanks dat hij niet echt piepjong meer is toch eeuwig het kind in zich zal koesteren. Mede hierdoor schud hij de meest dolle fratsen en absurde gags uit zijn mouw. De ene gag is nog maar net gepasseerd of de volgende kondigt zich al aan. Niets is te gek, alles kan en alles mag. Urbanus zijn fantasie en humor is puur onbegrensd en is net als een woeste waterval niet of nauwelijks af te stoppen. Doorheen het geheel figuren Miele, Melleke en Mol de drie hoofdfiguren die nauwelijks nog verwonderd opkijken naar wat er om hen heen gebeurd. Beter nog, ze weten de meest absurde gegevens uit te buiten en naar hun hand te zetten. Soms loopt het iets minder goed dan verwacht, maar ons drietal neemt er graag de bluts en de buil bij. Het scenario wordt perfect in beeld gebracht door Dirk Stallaert een tekenwonder dat diverse tekenstijlen aankan. Voor deze verhalen hanteert hij een soepele ronde tekenstijl. Hij weet perfect hoe hij zijn figuurtjes moet brengen. Ze lijken net te leven, zouden zo uit de pagina kunnen stappen en lijken nooit stil te kunnen staan. Via Dirk die allerlei leuke dingen in zijn prentjes weet te verwerken is deze strip bijna een uitgebalanceerd lees en zoekboek geworden. Miele Melleke Mol is gewoon pure klasse van een duo dat elkaar sterk aanvoelt. Wat de ene bedenkt wordt door de andere mooi uitgetekend. Zelfs na zeventien albums zit er nog geen sleet op de formule. Een ideaal geschenk om zo maar te geven of om de verjaardag van je kinderen of kleinkinderen op te vrolijken. Wedden dat ze zich met deze strips geen ogenblik zullen vervelen. WG.