De krabbenmars 1 De krabbenmars

Het is niet voor de eerste maal dat men verbaasd staat over het onderwerp van een strip. We hebben al de gekste dingen in een verhaallijn mogen meemaken en alles nemen we voor lief. Maar als je de samenvatting van 'De Krabbenmars' leest dan denk je toch wel even dat de grens bereikt is. Een krabbensoort, volledig uit de lucht gegrepen, de Cancer Simplicimus Vulgaris, ook wel de platkrab genoemd, kan zich slechts in één richting bewegen. Je moet al echt het lot tartten om daar een verhaal rond te maken.

Wel Arthur de Pins durft het aan en met brio. De beperking van deze krabbensoort zorgt voor een verhaal vol knipogen naar het dagelijks leven maar op een dusdanige manier dat elke lezer dit verhaal op zijn eigen manier beleven mag. We herkennen vele, dagelijks in het nieuws weerkerende, onderwerpen van onderdrukking, rebellie, opstand, slaafsheid, controverse en revoluties en oorlogen. De platkrab staat dus symbool voor een maatschappij waar perfectie niet bestaat. Toch is De Pins geen met een vinger wijzende scenarist die deze strip als een zwaar op de hand zijnde verhaal wil vertellen. Integendeel. Sommige delen van het verhaal maak je zo zwaar als je zelf wilt. Je kan het totaal lezen van een alledaags sprookje tot een zwaar geschiedkundig epos. Maar zoals al gezegd: dat beslis je zelf.

Het verhaal: De platkrab, een wezen dat zich slechts op één lijn kan verplaatsen, vraagt zich af waarom dit is en of dit niet verholpen kan worden. Ze geven elkaar dan ook geen naam omdat de kans dat ze elkaar nog eens tegenkomen zo goed als onbestaande is. Ook de voortplanting is dus een zeer groot probleem. Als je dan als eens iemand tegenkomt moet die nog net op de kruising van jouw lijn komen en behoren tot de andere sekse. Een samenloop van omstandigheden zorgt er voor dat één van deze krabben ontdekt hoe hij alsnog zijn loopbaan kan verbuigen. En daar start een nieuw leven voor de platkrab.

'De Krabbenmars' werd door Silvester reeds als integrale uitgegeven. Een prachtige luxe-uitgave op 500 exemplaren met een gesigneerde ex-libris. Deze heruitgave, een softcover van zomaar eventjes 332 pagina's is dan ook de oplossing voor wie de hardcover is misgelopen.

Minpuntje? Computertekeningen blijven altijd een beetje wennen maar eens je in het verhaal duikt is dit euvel nog slechts bijzaak. Het verhaal leest als een trein, zit vol grappige, ja soms op het randje van hilarisch, ernstige en bijwijlen diepdroevige fragmenten. Het geheel is een verhaal dat met veel plezier werd gelezen. Een druilerige zondagnamiddag werd door dit verhaal een prachtige sunshiny day met de voetjes in het zilte zeewater van de Charente.

Leuk weetje: deze strip was oorspronkelijk bedoeld als een tekenfilm maar, op een trailer na is daar niet veel van terecht gekomen.