Belle en het beest (Looky) 1 Zielenrijger
2 Evenbeeld

In mei 2015 verscheen het tweede en afsluitende album uit de serie Belle en het Beest. Scenarist L'Hermenier en tekenaar Looky wijken af van de gebaande paden en restylen een aloude volkslegende, die naar verluidt dateert uit 1740, om tot een hedendaags verhaal. Naar ons inziens beter te pruimen dan de talloze musical-, tv- en Disney bewerkingen die over het algemeen bij wijze van spreken het glazuur van je tanden doen springen. Bovenstaand duo grijpt terug naar verhalen, mythen en legenden uit lang vervlogen tijden. Vol geweld, verschrikking en angst, maar die ondanks alles de tand des tijds doorstaan. Met als belangrijkste hoofdrolspeler Belle die om haar vader en haar twee zussen te beschermen een pact sluit met het Beest. Beter bekend als de zielenrijger. Hij en zijn onverslaanbare leger van levende doden verzamelen zieltjes van de meest verdorven en perverse geesten op aarde. Met als doel deze af te leveren aan zijn meester om hierdoor het leven te redden van zijn Oosterse eega die samen met hem getroffen werd door een vreselijke vervloeking. Dank zij haar zuiverheid en getroffen door Belles treffende gelijkenis met zijn echtgenote wordt ze gespaard en meegevoerd naar een kasteel hoog in de wolken. Iets wat met lede ogen wordt aanzien door de demonmagiër die beide geliefde vervloekte. Door Belles aanwezigheid gaat zijn rijk aan het wankelen. Iets wat hij probeert op te vangen door een verbond te sluiten met Belles vriend Liam die stiekem inscheepte op het schip van de zielenrijger. Iets wat Liam zuur opbreekt en hem omtovert tot monster nummer twee. De strijd kan beginnen, de pionnen zijn gezet. Het scenario is tot in de puntjes uitgewerkt. Alles vloeit mooi in elkaar. Belles ontmoeting met het Beest, een magiër die een vervloeking uitspreekt, een gevangen echtgenote en Liam die Belle wil bevrijden.

Alle ingrediënten zijn aanwezig om er een mooie strip omheen te bouwen. Met als hoofdbestanddelen: een flinke portie geweld aangevuld met pure fantasy en de nodige dosis avontuur. De lezer wordt meegevoerd van een bestaande aardse wereld naar een wereld vol magie en verschrikking. De tekeningen zijn minutieus uitgevoerd. Komen levensecht over, het instortende kasteel lijkt echt te verzinken in de oceaan, alleen het geluid van afbrokkelde stenen en opspattend water ontbreekt. De monsters zijn niet al te afschrikwekkend dank zij het laatste greintje menselijkheid dat ze nog bezitten. Maar de demon is een ander paar mouwen. Hij ademt pure slechtheid uit, is onmenselijk, alleen belust op wraak. Jammer dat het verhaal na twee albums ten einde is. Beide strips bevatten telkens als afsluiter een aantal pagina's als hommage aan de serie. Mooi in beeld gebracht door bevriende tekenaars. WG.