Het wolkenvolk 6 Pangu

Het zesde album uit de serie Het Wolkenvolk sluit meteen de derde en laatste cyclus op een weergaloze wijze af. Het verhaal speelt zich af in China 1760 jaar na Christus en is zogenaamd gebaseerd op oude verhalen en legenden Alle uitgesponnen verhaallijnen uit de vorige albums worden in dit verhaal samengeknoopt. Ze beklemtonen hoe de diverse hoofdfiguren hun rol speelden in het verhaal. Hoofdfiguren die bij het begin van het verhaal geen benul hadden van elkaars bestaan, maar die doorheen de loop der verhalen ieder hun eigen inbreng in het scenario hebben. Ze zetten een samenwerking op poten om de aarde te redden, maar ook apart of in groep jagen ze deze doelstelling na. We zetten de hoofdfiguren nog even op een rij. Nugua, een veertienjarig meisje opgevoed door draken, tot deze verdwijnen en haar eenzaam achterlaten. Ze laat zich echter niet kisten en gaat vastberaden op zoek naar de oorzaak van hun verdwijning. Tijdens deze zoektocht ontmoet ze Niccolo. Een lid van het totaal van de wereld afgezonderde Wolkenvolk. Hij werd door de Hertog van de Hoge Luchten belast met de opdracht om hun dorp dat langzaam begint te dalen te redden van de ondergang. Niccolo op zijn beurt wordt dan weer tijdig opgevangen door Wisperwind tijdens zijn bijna fatale zweefvlucht naar de aarde. Wisperwind is een krijgsvrouw en in het bezit van twee magische zwaarden die een belangrijke rol spelen doorheen het verhaal. Hun groepje wordt op de valreep nog aangevuld met Feiqing een man verkleed als draak, maar die om één of andere reden dit pak niet meer kan uittrekken. Als afsluiter is er dan nog Maankind die verantwoordelijk is voor de dood van zeven Xians een soort beschermers van de wereld. Samen, met uitzondering van Maankind, trekken ze ten strijde tegen de ether. Een gas ontstaan uit de adem van de draken. Om een onbekende reden ontwikkelde de ether zich doorheen de loop der tijden tot een intelligent wezen en wil het Pangu, de schepper van de wereld, uit de dood opwekken. Met als doel de bestaande wereld te vernietigen om hierna een nieuwe wereld te scheppen. Om de ether te stoppen wordt omheen het graf van Pangu een voor het voortbestaan van de wereld beslissende strijd geleverd. Een strijd gevoerd tussen luchtschepen van de geheime handelaren en de draken. De draken op hun beurt strijden dan weer tegen de Juru (wezens geboren uit een lavastroom). Met als klap op de vuurpijl een bende stenen reuzen die de chaos nog wat komt vergroten.

De strip: Het Wolkenvolk is gebaseerd op een roman van de Duitse schrijver Kai Meyer een man die fantasy verhalen en historische romans schrijft voor volwassenen en adolescenten. De meer dan 1200 bladzijden tellende roman werd door Yann Krehl bewerkt en teruggebracht tot plusminus 400 strippagina's. De tekeningen door Ralf Schlüter zijn prachtig uitgevoerd, men merkt meteen dat hier een vakman aan het werk is die houd van zijn job. Pure Klasse. Idem dito voor de schitterende inkleuring van Dirk Schulz. Zijn kleuren geven deze strip een extra cachet mee. Dit zesde en afsluitende album verscheen in mei 2015 bij uitgeverij Dark Dragon Books. WG.