Magasin General 1 Marie

Genre: dorpsverhaal, streekroman

Een dorp is eigenlijk niets anders dan een stad in het klein. Alles wat goed en kwaad is in een stad (of mooi en lelijk) is ook in een dorp te vinden, alleen de schaal is anders. Als je de mensen in een dorp niet begrijpt, zal het je ook in de stad niet lukken. Ook de tijd doet er eigenlijk niets aan toe. Maar kijkend vanuit een andere tijd en een andere omgeving, lijkt het leven in zo'n dorp eenvoudiger en vriendelijker.

In deze strip gaat het om een kleine op zichzelf aangewezen mensengemeenschap in de twintiger jaren in Quebec, het Franssprekende deel van Canada. In Notre-Dame-des-Lacs, ver weg van de stedelijke 'beschaving', speelt de dorpswinkel een centrale rol. Het verhaal begint als de eigenaar van deze winkel is overleden en de weduwe Marie er alleen voorstaat.

Eerst is de overledene aan het woord, die uiteraard in de verleden tijd praat. Hij wordt na drie bladzijden gevolgd door de pastoor die, ook drie pagina's lang, aan het graf van de inleider diens opening afrondt. Daarna neemt de verteller het over en doet dit, omwille van de levendigheid, in de tegenwoordige tijd. Wie de verteller is en wat die met Marie heeft is na dit eerste deel nog niet duidelijk, maar als ik het verhaal tot nu toe goed begrepen heb, is het belangrijk te weten dat Marie geen kinderen heeft en er nog steeds aantrekkelijk uitziet.

De lezer wordt deelgenoot van de alledaagse gebeurtenissen en raakt snel vertrouwd met de betrekkingen tussen mensen als vlotters, pelsjagers en boeren. Een smid, een niet te strenge pastoor, een zwangere onderwijzeres, een excentrieke timmerman en diverse meer of minder kleurrijke figuren leven samen een leven, dat de moeite waard is om te leren kennen. De verteller heeft duidelijk sympathie voor deze mensen, schildert hun leven in warme tinten en benadrukt de komische kant van alles.

Ik weet niet waar het verhaal heengaat, maar tot nu toe heb ik genoten van deze strip. De tekeningen sluiten in sfeer uitstekend aan bij de vertelling. Een zeer goede verhouding tussen beeld en tekst.