De boeken van de zieners 8 Spreeuw

De strip De boeken van de Zieners verschenen bij Uitgeverij L zijn een uitstekende bewerking van de gelijknamige trilogie geschreven door Robin Hobb het pseudoniem van schrijfster Margaret Lindholm. In dit achtste album treffen we Fitz als schaapherder bij een karavaan bestaande uit lui van allerlei slag. Hij is nog steeds voortvluchtig, er staat een prijs op zijn hoofd en hij wordt ijverig opgespoord door de gardisten van Koning Regaal die hem de moord op voormalig koning Vlijm in de schoenen wil schuiven. Fitz heeft het vermogen om te communiceren met zijn geliefden en gelijkgestemden. Hierdoor ontdekt hij dat zijn echtgenote Molly bevallen is van zijn kind. Hij wil naar huis, maar de dwingende stem van kroonprins Veritas in zijn hoofd drijft hem verder naar het Bergrijk. Gelukkig voor Fitz is er nog zijn vriendin Spreeuw een minstreel uit Hertensprong en die meer van Fitz weet dan hij vermoed. Daarom volgt ze hem op de voet. Ze hoopt ooit de getuige te worden van een grote gebeurtenis in Fitz's leven. Waarover ze dan een lied kan schrijven dat haar zal overleven. Maar eer het zover is moeten er nog heel wat watertjes doorzwommen en valstrikken ontweken worden. Hun tocht voert hen langs steden en dorpen waar ze met argwaan worden bekeken en waar Fitz steeds op zijn tellen moet passen. Bij het Blauwe Meer aangekomen doen ze beroep op smokkelaars om de overtocht te wagen. Tijdens de oversteek van het vlot gaat het fout en wordt Fitz aangevallen. Zijn trouwe wolf springt voor hem in de bres en weet hem ternauwernood te redden terwijl Nachtogen zelf in het snelstromende water beland.

De boeken werden bewerkt tot een stripscenario door Jean-Luc Clerjeaud iets waar hij met verve in slaagt. Hij laat het verhaal vertellen door Fitz waardoor het geheel als iets persoonlijk overkomt. Hierdoor kan men zich als lezer beter inleven in de hoofdfiguur. Hij bekijkt zijn leven kritisch, heeft het moeilijk met wat er hem overkomt. Voelt de pijn om niet bij vrouw en dochter te zijn. Wil veilig en in vrijheid bij zijn gezin leven. Maar dat blijft voorlopig een utopie. Het tekenwerk van Christophe Picaud is degelijk uitgevoerd met oog voor detail. Hij brengt het scenario geloofwaardig in beeld. Iedere pagina is onderverdeeld in een klassieke uitvoering en telt minsten zeven tot acht vakjes. Ieder vakje is uitgewerkt tot in de puntjes. Als Uitgeverij L zijn uitgaveprogramma aanhoud verschijnt in december 2015 boek negen: Weerzien. Wij zijn alvast fan van deze strip. Maar dat had u waarschijnlijk al begrepen. WG.