Gloria victis 1 De zonen van Apollo

Ilici in de Romeinse provincie Hispania het jaar 156 van onze jaartelling. Honderden mensen reppen zich naar de arena. Voor velen is het een leuk dagje uit, waarbij ze zich schor schreeuwen om hun favoriete wagenmenner aan te moedigen. Voor anderen is het pure ernst. Meer dan één gokker zet zijn hele hebben en houden in op Diocles en Hermeros de toppers van de rennen. Zoals dikwijls schuilt het ongeluk echter ergens in een klein hoekje. Twee wagenmenners een vader en zijn zoon gunnen elkaar de overwinning niet, laat staan dat ze voor hun tegenstanders ook maar een duimbreed uitwijken. Een dodelijk ongeval slaat ieders droom aan diggelen en Hermeros zoon Aelio amper de kinderschoenen ontgroeid is getuige van zijn vaders dood. Op dat tragische moment besluit hij om nooit in de voetsporen van zijn vader te treden. Twaalf jaar later beschikt het lot er echter anders over. Als hij een op hol geslagen span tot stoppen brengt en zodoende de vrouw van Gaius Gratius Nigrunis het leven red wordt hij door deze laatste aangenomen als trainer van diens paarden. Aelio beschikt al jaren over een uitstekend inzicht hoe paarden te trainen en weet zich al snel geliefd te maken bij zijn meester die het volste vertrouwen in hem heeft.

Een gedenksteen in het Archeologisch Museum van Cuenca met hierop de naam van wagenmenner Aelio Hermeros bracht voor scenarist Juanra Fernandez de bal aan het rollen. Met dit verhaal uitgetekend door Mateo Guerrero willen beiden een held eren uit Valeria door het verhaal van zijn zoon te vertellen dat hoewel het is verzonnen ook heel plausibel zou kunnen zijn. Het verhaal eert voor eenmaal niet de grootsheid en roem van Rome maar richt zich specifiek op het wagenrennen. Het verhaal zit goed in elkaar wordt stapsgewijs opgebouwd om de lezer kennis te laten maken met de figuren die een rol spelen in Aelio's leven. Figuren die hem langzaam maar zeker dwingen om in zijn vaders voetsporen te treden. De tekeningen zijn levendig en sfeervol uitgewerkt en geven de actie perfect weer. Vooral de schitterende inkleuring van Javi Montes geeft aan de tekeningen een extra dimensie. Dit album plaats men best naast historische strips als Alex Senator, Murena of De Adelaars van Rome. Met Gloria Victis heeft uitgeverij Le Lombard er alvast een historisch getinte topper bij. WG