De Smurfen 34 De smurfenheld

Grote Smurf vindt dat de tijd aangebroken is om nog eens grote schoonmaak te houden bij hem op zolder. Kandidaat-helpers genoeg, de smurfen zijn immers altijd behulpzaam maar er is nog een goede reden: op die zolder valt altijd wel iets interessants te vinden. Ook deze keer wordt er vanalles interessants gevonden. Uiteindelijk trekt vooral een versleten, oud en daardoor geheimzinnig boek de aandacht.
Het boek bevat het verhaal van de smurfenheld en natuurlijk is de Grote Smurf meteen bereid om er uit voor te lezen. In dat boek, trok Avonturensmurf er op uit om de Drakenberg te beklimmen om zo bij de mythische Drakenbron te geraken. Na de nodige ontberingen en doorzettingsvermogen bereikt hij zijn doel. Door te baden in het thermische bronwater, kreeg hij uitzonderlijke kracht en moed. Daarna kon hij dan ook gemakkelijk ingrijpen als het fout dreigde te lopen in de wereld van de smurfen. Zo kreeg hij de nieuwe naam Smurfenheld.
Een aantal Smurfen geloven dit verhaal en wanneer Klungelsmurf, Bange Smurf en Domme Smurf weer eens aan de kant geschoven worden door hun gebrek aan talenten, besluiten ze zelf naar de Drakenbron te gaan. Zo hopen ze ook meer en beter te worden dan ze nu zijn.

Dit zijn de Smurfen en het mag dan ook niet verbazen dat er een lesje zit aan te komen, zowel voor de drie avonturiers als voor de achtergeblevenen die hen toch wel kleineerden. Maar het is mooi verpakt en leest leuk weg. De blauwe mannetjes met hun specifieke taal en constante bereidheid tot actie blijven de verbeelding aanspreken. Mijn neven en nichten waren alvast zeer enthousiast en al bijna zelf onderweg naar de Drakenbron.

In het kort: een leuke aflevering