Het buitenleven van Roos 1 Het buitenleven van Roos

Uitgeverij Strip 2000 is bij uitstek de uitgever van humoristische strips. Met de regelmaat van een klok voegen ze nieuwe reeksen toe aan hun toch al uitgebreid fonds. Maar af en toe duikt er bij hen wel eens een strip op die niet echt in hun fonds thuishoort. Zo eentje was de poëtische strip Ayak en Por en Op Missie een strip met een overzicht van oorlogen die zich wereldwijd afspelen. We kunnen nu nog een derde strip aan het rijtje toevoegen met name Het buitenleven van Roos. Even vooorstellen: Roos is een vinnige oma die overal haar zegje over heeft. Zelf zou ze het soms anders willen, maar helaas ze kan het nu eenmaal niet laten. Ondanks dat ze vijftigplusser is weet ze nog steeds als de beste waar ze naar toe wil met haar leven. Ze laat zich niet krabben en staat verbaal sterk. Al moeten we eerlijk zijn, tegen haar stocijnse man met wie ze al meer dan twintig jaar gehuwd is moet ze meer dan eens de duimen leggen. Hij is haar tegenpool als het ware haar aangever in deze strookstrip. Een strip die zich veelal afspeelt in de familiale sfeer en waar de loop der seizoenen gewoon zijn gangetje gaat. Maar ieder moment is goed voor een grap, is het niet de veel te grote tuin, dan zijn er wel de neerhofkippen of de hond die voor problemen zorgen. Problemen die steeds met een kwinkslag worden opgelost en die de lezer een glimlach om de mond tovert. Iedere strook is logisch opgebouwd, iemand geeft de aanzet en de ander of het nu Roos, haar dochter, kleindochter of haar man is kopt hem perfect in het doel. Iedere strook eindigt hierdoor met een vinnige pointe of met zelfhumor iets waar deze strip bol van staat.

Het geheel zowel als het scenario berusten bij Nelleke Havermans. Ze weet perfect kleine herkenbare huishoudelijke gebeurtenissen om te zetten tot iets grappigs. Ze zoekt het nooit echt ver focust zich op haar man, een buurvrouw of een vriendin en voegt er dan een scheutje humor aan toe. Dus toch een humorstrip? Ja, maar dan eentje met een heel ander gevoel van humor. Niet direkt de humor van een Hermanus, Mr.Mack of Jodocus de Barbaar die het meer moeten hebben van het absurde en de visuele gag. Nelleke serveert subtiele onderkoelde humor, ze deelt een fikse prik uit, maar wordt nooit beledigend of neerbuigend. Haar strookstrip staat als een huis. De tekeningen zijn schitterend uitgevoerd. Iedere pagina is een lust om naar te kijken voelen gezellig aan, tonen een bijna perfecte wereld. Het buitenleven van Roos is een aanrader voor hen die houden van leuk geserveerde humor in de familiale sfeer. De stroken verschenen eerder in voorpublicatie in het Nederlandse maandblad Landleven (2010-2013) en is nu te volgen in LRCH-Magazine van Landrover Club Holland. Meer info over Nelleke vind je op www.nellekehaverhals.nl WG.