De nar 1 De nar

Tijdens de geboorte van Livia, het eerste kind van graaf D'Astrat,waarbij de gravin overlijd in het kraambed wordt tezelfdertijd in de onderaardse krochten van het kasteel een jongetje geboren. Het eindproduct van de veelvuldige verkrachtingen van zijn moeder door haar cipiers. Hierdoor weet geen mens wie zijn vader is. De boreling, een waar gedrocht wordt door de hoofdcipier afgevoerd als hondenvoer. Tot er iets eigenaardigs gebeurd, de hellehond die zonet nog haar jongen verscheurde ontfermt zich liefdevol over de boreling. De jongen met als roepnaam Fluim groeit verstoken van daglicht en frisse lucht op tot helper van de gevangenisbewaarder. Hij voert de meest smerige karweien uit vooral die waarvoor iedereen zijn neus ophaalt. Tot het geluk hem onverwachts toelacht. Tijdens een martelpartij van één der minnaars van de graaf wordt Fluim opgemerkt door deze laatste. Hij mag als beloning opdraven als vervanger van Livia's pas gestorven hond. Door zijn gekke kuren en zijn misvormde gezicht wordt hij al snel gepromoveerd tot nar. Een taak die hij ter harte neemt, geen ogenblik ontsnapt Livia aan zijn aandacht. Hij houd van alles aan haar, haar geur, haar handen en zelfs van haar driftbuien. Kortom hij is gewoon smoorverliefd op Livia. Tot het ergste gebeurd. Door een onbekende ziekte legt Livia het loodje. Fluim door verdriet overmand geeft haar een afscheidskus. Tot zijn grote verbazing opent Livia haar ogen. Een wonder is geschied! Wat al snel de ronde doet doorheen het graafschap. Het wonder beperkt zich helaas enkel tot vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Vraag ons niet waarom, het is nu eenmaal zo. Fluim mag meer dan eens opdraven om een flink aantal vrouwen opnieuw tot leven te wekken. Tot aan zijn mooie leventje abrupt een einde komt. Op een avond beneveld door zijn liefde voor Livia smeekt hij haar om een kus. Vanaf die dag wijzigt haar houding totaal en neemt haar wantrouwen tegen Fluim toe. Met als gevolg dat hij noodgedwongen het kasteel moet verlaten. Hoe moet het nu verder?

Scenarist Zidrou voorstellen is als water naar zee dragen. Iedere rechtgeaarde stripliefhebber kent ondertussen wel zijn capaciteiten. Die alle richtingen uitzwermen, gaande van pure humor tot een een goed onderbouwd oorlogsverhaal. Met dit album genaamd De nar overtreft hij zichzelf. Hij brengt een tragisch liefdesverhaal met een ironische ondertoon. Als verteller voert hij een aan de muur geketende gevangene op die een verhaal brengt dat de lezer van de eerste tot de laatste pagina kan boeien. Niet direct het meest leuke verhaal, maar meer een soort van liefdesoap. Waarbij de lezer zich kan verkneukelen bij alle tegenslagen die Fluim overkomen. Een sterk figuur die ondanks alles wat hij ondergaat zelden of nooit zijn goed humeur verliest. Maar ook een tragisch figuur, een verschoppeling die waarschijnlijk nooit de ware liefde zal vinden. De tekeningen worden in goede banen geleid door Porcel die reeds eerder samenwerkte met Zidrou (Folies bergères). Hij weet perfect hoe hij het scenario kan uittekenen. Tekeningen die perfect uitdrukken wat Fluim ondergaat, vreugde, verdriet en pijn. Het geheel ademt expressie en grafisch kunnen uit. De samenwerking tussen Zidrou en Porcel is pure chemie. Dit album is pure klasse en verdiend beslist een plaatsje in de top tien van de beste strips van 2015. WG.