Corto Maltese 3 In het teken van de steenbok

Corto Maltese verblijft in het pension van mevrouw Java in Paramaribo. Daar verblijft ook professor Steiner. Hij behoorde vroeger tot de elite en was geacht in de hoogste kringen. Nu is hij een gevoelig type. Hij heeft zoveel gedronken dat hij niet meer dorst naar wijsheid.
Op een gegeven moment meldt Tristan, de zoon van Ronald Bantam, zich bij het pension. Zijn inmiddels overleden vader was op zoek naar het geheimzinnige koninkrijk ‚Mu’. Maar hij stierf voor hij het kon vinden. Wanneer Tristan stemmen hoort wil hij de zoektocht van zijn vader voortzetten. Hierbij vraagt hij de hulp van Corto. Wanneer er een aanslag op Tristans leven wordt gepleegd en Corto wordt gewaarschuwd zich niet met de zaak te bemoeien is Corto vast besloten de jongen te helpen. Ook professor Steiner voegt zich bij de nieuwe club ontdekkingsreizigers. De zoektocht begint bij de halfzus van Tristan. Er wordt verteld dat ze de duivel is. Een spannend avontuur volgt.

Dit verhaal is ook uitgegeven in zeven delen. Helaas is deze slordig ingekleurd en zijn de tekstballonnen eveneens slordig. Ik heb de voorkeur voor dit kloeke zwart/wit album. Het leuke van dit verhaal is dat Corto niet alleen de jongen wil helpen maar dat hij ook zo zijn eigen agenda heeft. Hij is opzoek naar een schat. Zoals is al in een eerdere recensie schreef spreekt het mij aan dat Corto niet een standaard good guy is. Aan de ene kant is hij egoïstisch op zoek naar de schat, maar aan de andere kant geeft hij net zo gemakkelijk geld weg. Leuk ook is dat Hugo Pratt, schrijver en tekenaar van dit album, de cangaceiro, Noord-oost Braziliaanse sociale bandieten, Corisco de Sao Jorge in deze strip een rol laat spelen. Hij heeft namelijk echt bestaan. Ook Raspoetin heeft echt bestaan, maar ik betwijfel of dit dezelfde is als de latere Russische geestelijke leidsman. Maar des al niet te min toch leuk bedacht.

Ook dit Pratt album vind ik weer een aanrader.

Corto op Ratatouille TV