De platenspeler 1 De platenspeler

Scenarist Zidrou weet werkelijkheid en fictie mooi met elkaar te verbinden. In de strip De Platenspeler voert hij Belgisch violist en componist Eugene Ysaÿe (16/7/1858- 12/05/1931) op. Eugene begeeft zich in juli 1930 naar Congo om een concert te spelen. Geplaagd door nekpijn moet hij dit annuleren en gaat sneller dan verwacht logeren bij zijn neef Lucien in Mushie. Waar hij kennis maakt met Platenspeler, een inlander wiens werk erin bestaat de hele dag door platen te draaien op een slingergrammofoon. Hij was pas acht bij zijn indiensttreding en is nu vierenveertig. In de loop der jaren heeft hij een enorme muziekkennis opgebouwd tijdens het draaien van de uitgebreide collectie van Lucien. Als Luciens zoon een ongeval overkomt haasten de ouders zich naar het ziekenhuis. Eugene blijft achter met het inlandse personeel. Wat hem de kans bied om Platenspeler beter te leren kennen. Door het jarenlang spelen van platen uit de gigantische collectie van zijn werkgever bezit hij een enorme muziekkennis. Over alle rangen en standen heen worden ze vrienden verenigd door hun gezamenlijke passie voor muziek.

Zidrou brengt een verhaal dat de grenzen wegvaagt tussen blank en zwart zoals dat in 1930 bijna onmogelijk was. Hij bied tevens een blik op het toenmalige koloniale leven waarbij minachtend op de inlanders werd neergekeken. Ze behoren net als Platenspeler bij het meubilair. Iets wat Zidrou op een serene en beklijvende wijze in zijn scenario weet te verwerken. Het verhaal wordt sfeervol en met zin voor realiteit uitgetekend door Rahaël Beuchot. Hij tekent nauwelijks achtergronden wat meer dan eens de weidsheid van de landschappen uitstekend in beeld brengt. Zijn personage zijn mooi uitgewerkt. Levensecht, ze brengen subtiel de sfeer van het scenario in beeld. Een mooie inkleuring zorgt voor een perfecte afwerking. Pure klasse deze strip, een echte aanrader. WG.