Fables (Lion) 5 Boek 5

Aaah, sprookjes en fabels, wie kan ze iets anders dan een warm hart toedragen? Van in de jongste kindertijd worden ze gebruikt om de kroost zoet te houden. Wat is er leuker voor een ukkie om met zn tweetjes gezeten naast het warme, veilige, grote lijf van de verteller, mee in het boek te kijken waar onbegrijpelijke letters afgewisseld worden met prachtige illustraties?

Dat is alleszins hoe we vroeger kennis maakten met sprookjes en verhalen, fabels. Tegenwoordig is de verteller geen volwassene die probeert zo op een warme manier nog een levenslesje mee te geven, maar is hij of zijj vervangen door een flat screen waarop tekenfilms flitsend voorbij razen.

Geen zorg, wie enige vorm van weemoed heeft naar sprookjes in boekvorm wordt op zijn wenken bediend. Sprookjesfiguren allerhande maken in de door Bill Willingham gecreëerde reeks hun opwachting. Of het nu een middeneuropese Trouwe Johannes is, een Russische Baba Yaga of een Amerikaanse Boy Blue, ze komen in contact met Sinbad uit de duizend en één nacht verhalen uit het Midden Oosten door bemiddeling van Kiplings Mowgli.

Niet elke figuur was me meteen duidelijk. Frau Totenkinder zou zo "de heks", niet nader benoemd, uit diverse sprookjes zijn. Flycatcher zou dan weer een verwijzing naar de kikkerprins zijn. Hoe meer je van sprookjes, legendne en fabels kent, hoe meer je bepaalde gedragingen van de personages kan begrijpen. Af en toe eens een onbekend figuur opzoeken zorgt voor een aangename meeraarde wanneer je de verhalen leest.

Het gegeven van de reeks blijft heel leuk. De sprookjesfiguren worden uit hun fabelrijk verjaagd en moeten zich noodgedwongen bij de Mundanen, U en ik, integreren. Met name een wijk in New York wordt door hen ingepalmd, Fabletown. Hier kunnen enkel die sprookjesfiguren leven die zich voor mensen kunnen laten doorgaan. De anderen moeten een beetje buiten de stad op De Farm verblijven. Zelfs in een stad als New York kan Bagheera immers niet op straat lopen.

Fable Town is op een menselijke wijze georganiseerd, met Prince Charming als burgemeester en Beast als sheriff. Het blijft leuk als Belle naar hem informeert als "mijn man". Het is tekenend voor de menselijke kantjes die fictieve figuren ook zouden hebben als ze toch zouden echt bestaan. En die zijn, zoals bij de Mundanen, niet altijd even fraai...

In dit vijfde boek van de Deluxe bundeling worden 12 afleveringen verzameld, van 34 tot en met 45. Ze vormen 3 afzonderlijke en afgesloten verhaallijnen.

In het eerste, Jack be nimble, volgen we Jack die met uit Fabletown gestolen geld en goed tracht Hollywood in te palmen. Jack is trouwens geen figuur uit een klassiek sprookje, maar een verwijzing naar Angelsaksische kinderliedjes waar er regelmatig een Jack op de proppen komt. Dit verhaal, dat 2 afleveringen in beslag neemt, heeft buiten de personages weinig te maken met de grote verhaallijn in Fables. De tekeningen van David Hahn zijn niet op het niveau van wat zal volgen in de volgende verhalen.

De thuislanden is het tweede verhaal. Boy Blue trekt erop uit om de keizer van de vijandelijke mogendheden te verslaan. Wie er écht aan het hoofd staat van de vijandelijke troepen, wie de échte Tegenstrever is, het wordt in dit verhaal uit de doeken gedaan.

Terwijl de gevolgen van Boy Blues daad nog nazinderen in het derde verhaal, Arabische nachten (en dagen), komt Sinbad als afgevaardigde van de Arabische verhalenwereld voor onderhandelingen naar Fabletown. Niet iedereen vertrouwt echter de diplomaat en zijn gevolg.

Deze beide verhaallijnen werden getekend door Mark Buckingham. Heel vaak laat hij de tekeningen waarin het verhaal verteld wordt op elke pagina omgeven door een, letterlijke, kanttekening die de sfeer intensifieert. Hier kan ik maar enkel lovend over zijn.

De Deluxe editie mag er zijn! De bundelingen worden gepresenteerd in een fraaie hardcover die het leesplezier alleen maar vergroten. Dat er af en toe bij de vertaling eens een woordje 2x wordt gezet is een schoonheidsfoutje dat we graag vergeven.
Op het einde van het boek worden we nog vergast op enkel pagina's voorbereidende schetsen van Buckingham, die zijn talent en kunnen pas echt tonen.

Bijzonder aangename manier om je jong te blijven voelen!