Suske en Wiske (reclame/kortverhaal) 70 De angstige avonturen

Tijdens het 30e Brabants Stripspektakel dat doorging in Veldhoven op 5 en 6 september 2015 verscheen hier als gelegenheidsuitgave het album “Suske en Wiske: De angstige avonturen”. Een album dat niet behoort tot de reguliere reeks en reeds dateert uit 1988 en toen in album niet beschikbaar was voor het grote publiek. Wel voor het personeel van het concern Albert Heijn dat dit album gevuld met 34 educatieve gags onder de hoofdig “Maken Suske en Wiske de boel onveilig? ontving als promotiemateriaal. Dit om de literpakken van hun huismerk extra te promoten. Van week 21 tot en met week 32 verschenen toen 40 educatieve Suske en Wiske stripjes op deze verpakkingen. Het ging hier om een samenwerking tussen bovenstaand concern en de Stichting Consument en Veiligheid. Het werd een unieke zuivelactie. Die niet alleen mikte op meer omzet maar ook op een veiligere leefwereld voor kinderen. Het aantal ongevallen met kinderen is immers niet te verwaarlozen. In 1988 niet en heden ten dage ook niet. De educatieve strips toen op de melkverpakkingen en nu in dit kersverse album wijzen ouders op gevaren waardoor kinderen in het ziekenhuis belanden door ongelukken of ongelukjes. Via mooi uitgewerkte zwart-wit stripjes tonen Suske, Wiske, Lambik, Jerom, Sidonia en Schanulleke aan hoe het niet hoort. Stop nooit je vinger in het stopcontact, drink geen bijtende stoffen, leg de zeep steeds in het zeepbakje, meng nooit scheikundige stoffen, leg lucifers op een veilige plaats en zo kunnen we nog 35 problemen voorleggen die zich afspelen in de tuin, binnenshuis of op straat. Onderaan de stripjes wordt dan uitgelegd hoe het wel hoort, of hoe men dergelijke ongevallen kan voorkomen.

Ondanks de 27 jaren die ondertussen voorbijgevlogen zijn is dit album nog steeds brandend actueel. Dit album bevat 40 stripjes waarvan er 6 nooit eerder werden gepubliceerd. De strips werden uitgewerkt door Studio Vandersteen waar naar verluidt Eugeen Goossens de taak had om deze stripjes uit te werken. De strip verschijnt in twee versies. Eentje in softcover voor hen die hun verzameling willen aanvullen of gewoon omdat men nieuwsgierig is naar de inhoud. Voor de fanatiekere verzamelaars of voor hen die alles van Suske en Wiske willen bezitten is er een album in hardcover met linnen rug in een oplage van 350 exemplaren. We geven het eerlijk toe, inderdaad deze heruitgave is een pure reclame-uitgave, maar dan wel eentje die omwille van zijn educatieve inslag best eens in het zonnetje gezet mag worden. Laat de kritiek maar komen, ik zet mij alvast schrap. WG.