Beeldschoon 1 Vervuld verlangen

In 2011 verscheen bij uitgeverij Dupuis het eerste album van Beauté, het tweede album verscheen in 2012 en het derde en afsluitende album in 2013. En toen? Toen gebeurde er niets, het leek er haast op dat geen enkele uitgever dit drieluik in vertaling wilde brengen. Uitgevers brengen bergen rotzooi op de markt, maar een mooi uitgewerkte strip laten ze gewoon links liggen. Tot een kleine speler op de stripmarkt het heft in handen nam en de albums in vertaling uitbracht. Met recht en reden brengt uitgeverij HUM dit schitterende drieluik op de markt. Opgevat als een modern maar boeiend sprookje. Hoofdpersoon in dit verhaal is Sardine, een meisje dat niet direct moeders mooiste is en bovendien nog ruikt naar vis. Met als oorzaak Sardine fileert elke dag vis, van vroeg tot laat, in het voorjaar, in de zomer, de herfst en de winter. Daardoor is de vislucht in haar huid gedrongen. Iedereen loopt met een wijde boog om haar heen. Zelfs haar petemoei waarbij ze inwoont met haar moeder wil van haar niet weten. Alleen haar zoon Pieter behandelt Sardine met respect. Als petemoei dit ontdekt is het hek pas goed van de dam. Ze stuurt Sardine weg bij valavond in de hoop dat ze nooit weerkeert. Als Sardine tranen met tuiten huilt bij de vijver valt één van haar tranen op een lelijke en misvormde pad. Door de tranen ontpopt de pad zich tot de fee Mab. Een mooiprater van het zuiverste water maar dan eentje met een duister verleden. Sardine mag als beloning voor het omtoveren van Mab een wens doen. Uiteraard wenst ze schoonheid. Helaas kan Mab de werkelijkheid niet veranderen maar zij kan wel de beleving aanpassen. Als ze terug keert naar haar dorp wordt Sardine door de mannen bestormt als was ze een beroemdheid. Allen vallen voor haar uitzicht, vinden haar beeldschoon. Probleem is dat alle mannen haar willen beminnen iets wat bij hun echtgenoten of geliefden niet echt in goede aarde valt. Achtervolgd door een bende hitsige mannen slaan Sardine en haar moeder noodgedwongen op de vlucht. Een tragische vlucht waarbij haar moeder omkomt en zij op het nippertje gered wordt door de plaatselijke kasteelheer. Hij valt als een blok voor haar tot wanhoop van zijn moeder. Hij belooft haar eeuwige trouw, maar Mab gooit roet in het eten. Zij wil dat Sardine meer kansen krijgt dan alleen een simpele kasteelheer. Dan gaat de bal pas goed aan het rollen en ligt op korte tijd de wereld aan haar voeten.

Het scenario van Hubert is mooi uitgewerkt, zit logisch in elkaar, toont nergens ook maar de minste hapering. Het verhaal verveelt geen moment is puur genieten en uitkijken naar wat de volgende pagina's nu weer voor moois brengen. Het scenario zit vol verrassingen en is opgevat als een wreed sprookje. Dat perfect toont hoe iemand die afgewezen wordt wraak kan nemen op zijn omgeving. Hubert die eveneens instaat voor de inkleuring doet dit in schitterende pastelkleuren die de tekeningen mooi accentueren. De tekeningen zijn van Kerascoët het pseudoniem van het koppel Marie Pommepuy en Sébastien Cosset. Hun kunnen gaat alle richtingen uit. Gaande van illustreren tot het uittekenen van strips en het meewerken aan een animatiefilm. (Kleine Vampier van Joann Sfar) Hun tekeningen spreken tot de verbeelding dompelen je in onder in het verhaal. Ze vertonen emoties en ieder prentje komt telkens verrassend over. Dit album is een waar pareltje, een dikke pluim voor uitgeverij Hum die al dit moois presenteert in een perfect uitgeven album. We kijken alvast uit naar album twee en drie die naar verluidt respectievelijk in oktober en december 2015 verschijnen. WG.