Het zwaard van Ardenois 3 Nymelle

De korte inhoud van deze serie herhalen, ga ik niet doen. Daarvoor volstaan de mooie recensies van fluiten (deel 1) en witam (deel 2) ruimschoots. Zoals de titel aangeeft, leren we in dit deel vooral de rol van Nymelle, bewaakster van de zwarte helm, kennen.
In een wereld bevolkt door dieren die de taal machtig zijn en waar sommigen evengoed toverkunsten meester zijn, heersen machtswellust en begeerte als in onze wereld. Het smeden van complotten, het langs de kant schuiven van huidige heersers, intriges overal: het komt allemaal heel herkenbaar over. Zelfs als dat in een historische setting, de middeleeuwen, is. Maar goed, iedereen kent dan ook z’n geschiedenis en weet dat bondgenootschappen aangaan vooral mogelijk werd als de gemeenschappelijke belangen op het spel stonden. In deze saga is dat dus niet anders. Het zijn vooral deze spinsels die aan bod komen in dit album. Hoewel het aan actie ontbreekt, voel je de spanningen opbouwen. Niet verwonderlijk als je weet dat de ontknoping nadert en er vermoedelijk behoorlijk wat zal gebeuren in dat laatste album.
Grafisch klopt het plaatje helemaal. Je voelt eigenlijk nauwelijks dat het dieren zijn die de hoofdrol spelen. Dit dankzij een uitgekiende weergave van de emoties op de gezichten, zelfs bij de exemplaren met een bek. Het kleurgebruik sluit ook goed aan bij de middeleeuwse setting. Geen schreeuwerige of te diverse kleuren, maar eerder een sober pallet dat toch voldoende genuanceerd is. Ik hou er wel van.
Besluit: dit is een prachtig middeleeuws ridderverhaal met een originele uitwerking in 4 delen.