De Vries 3 Ontspoord

Een auto verlaat met gierende banden het hoofdkantoor van de politie in Den Haag. Achter het stuur onderzoeksjournalist John De Vries die als een wildeman te keer gaat in het verkeer. Waarbij hij alle verkeersregels aan zijn laars lapt. Wat is er aan de hand? Hiervoor keren we een week terug in het verleden. Waar Johns dag begint aan de ontbijttafel met een eindeloos gekibbel tussen zijn zoon en dochter die elkaar letterlijk in de haren vliegen. Als John wil bemiddelen is het hek helemaal van de dam. Saskia gaat als een furie tekeer en vertrekt met slaande deuren. Waarna ze troost zoekt bij een groepje vrienden. Een groepje dat door de buurt gemeden worden als de pest. Op zijn werk zit het John ook al niet mee. Hij wordt door zijn medewerkster Femke opgezadeld met een onderzoek naar een verdwenen meisje. Ze heeft het gevoel dat het geen gewone zaak is. Noem het vrouwelijke intuïtie maar bij diepgravend onderzoek blijkt dat er buiten dit ene meisje er nog een drietal andere spoorloos verdwenen. Allen hadden een account op een relatiesite die plots van het internet verdwijnt. Een bevriende computerkraker weet te vertellen dat het IP-adres naar Ibiza leid. De Vries en Femke gaan in Ibiza undercover op zoek in een club naar een spoor van criminelen die vrouwen beschouwen als handelswaar. Waarbij Femke al snel ontmaskerd wordt als journaliste door deze gladde jongens. Dank zij het krachtdadig ingrijpen van De Vries kan hij Femke van het ergste vrijwaren. Bij het hierbij ontstane tumult kan Femke een tas weggrissen met papieren die hen leiden naar een bende loverboys in Nederland. Aan het thuisfront ondertussen gaat het van kwaad tot erger. Saskia's vriend Samir zit in de problemen en wil dat Femke zich prostitueert om zijn schulden te betalen. Iets wat ze kordaat weigert. Als De Vries bij thuiskomst hiervan hoort besluit hij zijn dochter als lokvogel in te schakelen. Waarbij er heel wat fout gaat en wat ons meteen terugvoert naar de eerste regel van de pagina. Het album eindigt niet echt met een happy end. Vervolg en slot in album vier: “Opgesloten”.

Het scenario is van Sytse S. Algera die zich van zijn beste kant laat zien. Hij geeft zijn fantasie de vrije loop. In dit album hoeft hij zich niet te houden aan wetten en regeltjes. Hij gaat er meteen tegenaan. Hij brengt een actueel probleem met name vrouwenhandel gekoppeld aan loverboys onder de aandacht. Het scenario gaat alle kanten op. Af en toe wijkt hij af van het rechte pad en past hij een aantal onwaarschijnlijke trucs toe om meer vaart in het verhaal te brengen. Hij deelt het scenario op in twee ogenschijnlijk van elkaar losstaande verhalen. Aan de ene zijde de zoektocht naar de vermiste meisjes, aan de andere zijde het verhaal van de dochter van De Vries. Waarbij geleidelijk aan alle feiten mooi in elkaar klikken tot een gezamenlijk verhaal. De tekeningen van Patrick Van Oppen sluiten mooi aan bij het scenario. Ze volgen perfect de snelheid van het verhaal. Zijn figuren zijn mensen van vlees en bloed die bij jou om de hoek kunnen wonen. Af en toe zijn de uitgetekende decors wat leeg, maar hierdoor verleg je automatisch meer je aandacht naar de figuren en het verhaal. De Vries is een strip gevuld met spanning en avontuur die men af en toe moet nemen met een flink korreltje zout maar die best te pruimen valt. WG.