Apostata 5 Caesar Augustus

Gallië is ten prooi gevallen aan verscheidene barbaarse invallen. Julianus is de enige die hier weerstand aan kan bieden om het geteisterde Gallië te redden van de totale ondergang. Door zijn troepen, die lovend zijn en als een man achter hem staan, wordt hij dan ook uitgeroepen tot Caesar Augustus. Dit natuurlijk tegen de zin van de heersende Keizer Constantius die, jaloers op de successen van zijn neef, het zwaard heft tegen Julianus. Julianus is nu een echte, rechtstreekse bedreiging voor Constantius en moet terug zijn plaats leren kennen in het Romeinse Rijk. Dat dit niet zonder bloedvergieten kan weten zowel vriend als vijand. Dit zal een strijd op leven en dood worden. De troepen van Constantius zijn vele malen groter maar die van Julianus zijn dan weer listiger en bedrevener in de strijd. De heerschappij van Rome en het Romeinse Rijk is de beloning voor deze clash zonder voorgaande.
Ken Broeders is ne grote. Zowel in tekeningen als in scenario. Waar hij in het begin wat last had met de morfologie van voornamelijk het menselijke gelaat kan je nu wel zeggen dat zijn tekeningen op het randje van de perfectie zitten. Mens en omgeving vormen één prachtig geheel, nog eens extra in de verf gezet door de prachtige inkleuringen. Daarom zou ik bij uitzondering uitgeverij InDruk en in het bijzonder Alex van Stripwinkel Alex nederig op mijn knietjes willen bedanken omdat ze deze reeks hebben willen opnemen en verder zetten. (Voila, dit gezegd zijnde gaan we terug de vitriool boven halen. :-)
Om kort te zijn: deze reeks is klasse van eigen bodem. Een van de laatste Mohikanen die, ondanks beter weten, tegen de stroom in roeit en zijn eigen ding blijft doen.
Cui honorem, honorem debitum

Oh ja, bijna vergeten: Door deze laatste herdruk van de reeks staan ze nu terug allemaal mooi te blinken met een identieke hoogte van de ruggen. Gedaan met dat zeeziekmakende op en neer na al die verschillende uitgeverijen.