De nar 1 De nar

Zidrou heeft zich in korte tijd opgewerkt van auteur van komische series naar een allrounder van wereldklasse. Hij blijft trouw aan zijn komische series zoals Dokus de leerling, maar draait er zijn hand niet voor om, om klassieke reeksen nieuw leven in te blazen “de sliert”, “Rik Ringers”, of “Chlorophyl”. Dit gebeurde wel met wisselend succes. De laatste jaren wist hij ons vooral te bekoren met een heleboel one shots die hij maakte met nog onbekende jonge tekenaars. Het leuke is dat Zidrou zich niet laat vastpinnen op een genre, hij lijkt wel alles te proberen en komt er meestal goed mee weg! De laatste tijd lijkt hij dan ook alomtegenwoordig op de schappen van de stripspeciaalzaken. Door de kwaliteit van zijn scenario’s leidt dit dan ook tot blinde aankoop en hij heeft me nog niet ontgoocheld.

Dit verhaal is de tweede samenwerking tussen Zidrou en Porcel, samen schonken ze ons ook al “Folies Bergère”, dat over de waanzin van de eerste wereldoorlog handelde.
De nar is een heel ander soort verhaal. Het is een middeleeuws sprookje, dus eentje vol gruwel. Zidrou vertelt het verhaal van Fluim, een misvormde jongen die werd geboren in de kerkers van een kasteel. De beul wilde hem aan de honden voeren; maar toch wist de jongen blijkbaar een tere snaar te raken want de bloedhond ontfermde zich over de jongen. Zo overleefde hij jaren in de kerkers tot hond van de dochter van de graaf overleed. Om haar wat afleiding te bezorgen promoveerde Fluim tot nar in het kasteel! Natuurlijk valt Fluim als een blok voor Livia, maar zij ziet hem eigenlijk nauwelijks staan. Toch blijft Fluim in al zijn ongeluk het leven van de zonnige kant bekijken!

Het dramatische, verhaal is soms gruwelijk, soms teder, en wordt verteld vanuit de ogen van een medegevangene die zo de levensloop van Fluim aan ons verteld. Hij kruidt zijn verhaal met de nodige spitante en cynische opmerkingen en one-liners die het verhaal nog extra cachet geven.

De tekeningen van Porcel lijken eenvoudig, en passen perfect bij deze middeleeuwse parabel, ook het kleurgebruik past bij het tijdperk van “de donkere middeleeuwen”.
Ook de tweede samenwerking samenwerking van Zidrou en Porcel zal niet ontbreken in mijn lijst van beste strips van 2015!