Cafard (Bultheel) 1 De odyssee van een Belgisch pantserkorps in WOI

Jean Mordant, een worstelaar, behaalt in Buenos Aires in 1914 de wereldtitel. Op zo wat hetzelfde moment wordt zijn dochter in Oostende verkracht door Duitse soldaten. Lang genieten kan Mordant dus niet van zijn wereldtitel. Ondanks dat Victor, zijn trainer, op Mordant inwerkt om de protocol na zo een wereldtitel te volgen besluit hij toch om terug te keren naar Oostende om zijn dochter bij te staan. Op haar bed zweert hij dat hij Mimi, zijn dochter, zal wreken door zoveel mogelijk Duister naar de eeuwige jachtvelden te schieten. Samen met Victor en zijn neef Guido neemt hij dienst bij het ACM-Korps (Autos-Canons-Mitrailleuses), een prestigieus project van de Fransen. Toch verloopt alles niet zoals gepland. De zware pantserwagens zakken weg in de Vlaamse klei, de reden waarom ze overgeplaatst worden naar het Oostfront. Tot overmaat van ramp blijkt Mimi zwanger.
Cafard was oorspronkelijk bedoelt als een animatiefilm gerealiseerd door Jan Bultheel. Hij brengt hiermee een meeslepend epos van de eerste wereldoorlog in beeld. Een 'tekenfilm' gericht op volwassenen? Ja, ze zijn schaars maar ze bestaan. Cafard is er zo één en met allures. Dat het bovendien van Belgische makelij is kan ons ego alleen maar strelen.
"Maar wat als tekenfilm kan moet ook als graphic novel kunnen", moet Bulteel gedacht hebben. De tekeningen in de animatiefilm lenen zich perfect voor een stripverhaal. Amira Daoudi en Seppe Van den Berghe hebben zich hierop toegelegd en zijn verantwoordelijke voor de uiteindelijk vormgeving van deze strip. Dat deze graphic novel een perfecte aanvulling is voor de animatiefilm mag duidelijk wezen. De strip heeft het voordeel dat je dit op je eigen tempo kan bekijken, lezen, verslinden terwijl je in de film verplicht bent om het verhaal te ondergaan waardoor je vaak enkele prachtige scenes, al dan niet aangrijpend, in een rotvaart aan je ziet voorbij gaan. Zo niet in de strip.
Maar waarom dit verhaal tegen de achtergrond van het AMC? Wel Bultheel geeft in een interview hiervoor een verklaring: Ik zocht een goed onderwerp en wist dat er een grote herdenking van de Eerste Wereldoorlog op komst was. Mijn vrouw wees me op de teksten van August Thiry. Ik heb geen tiende gebruikt van de markante verhalen en personages uit zijn boek over het ACM. Vooral omdat het zo tragisch is. In 1914 overspoelden de Duitsers België. Het leger werd teruggedrongen in de Westhoek. Een mobiele eenheid mitrailleurs en kanonnen moest de Duisters tegenhouden. Het ACM was het geheime wapen waarmee het Belgische leger de oorlog zou winnen. Er werd toen nog gevochten met paard en lans. Maar tegen dat het ACM klaar was, was WO I al vastgelopen in een uitzichtloze loopgravenoorlog. Ze hebben een tijd genikst in Adinkerke en De Panne.
Lannoo heeft sinds de herdenking van WOI wel meerdere Graphic Novels uitgebracht, lees er maar eens de prachtige verhalen van Ivan Adriaenssens op na, en doet er met Cafard nog een schepje bovenop. Een sierlijk schepje. Deze uitgave heeft alles om een stripliefhebber te behagen. Mooie lay-out, prachtig gebonden in een hardcover, een emotievol verhaal en extra informatie in een aparte katern om dit alles compleet te maken.

De trailer van de animatiefilm kan je hier vinden.
En voor diegenen die er niet genoeg van kunnen krijgen: onder "de Zuilen" (Thermae Palace) in oostende zijn er een dertigtal tekeningen te zien van deze film/graphic novel.

http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/styles/bn_780/public/Agenda 1490/1490 Cafard_Flanders-Ieper-pantsers-in-modder-20157291618.jpg?itok=bmcrcjLM