De koning van de Ribauds 1 Boek 1

De Trieste Heer heeft het gezag in Parijs terwijl in de rest van het land er een vete is tussen Richard Leeuwenhart en Jan zonder Land. Deze Trieste Heer is een man zonder scrupules die heerst met harde hand en geen moord uit de weg gaat als iets niet in zijn zaken past. Daarom laat hij zich omringen door enkele zware mannen die hem bijstaan waar nodig zonder vragen te stellen waarom.
Op de dag dat zijn dochter verkracht wordt besluit hij deze drieste daad te wraken op de gebruikelijke wijze, hem eigen. Wie aan zijn dochter raakt raakt aan hem. Ergens heeft de Trieste Heer toch nog een deeltje zacht hart omringd door blauwe steen. Hij gaat op zoek naar de dader, een handelaar in wijn die even in de stad vertoeft, en vermoord de man in koelen bloeden, net als zijn brigands die hem moesten beschermen.
Als die denkt dat hier het verhaal is afgelopen en dat ik jullie zomaar even het plot heb meegegeven die zit er serieus naast. Want laat dit pas de echte start van het verhaal zijn. Als de koning aan het oor komt dat de wijnhandelaar werd vermoord vraagt hij aan de Trieste Heer om de moordenaars voor hem te brengen om ze terecht te stellen. Trieste Heer en zijn kompanen zijn danig in de war over deze reactie en vragen zich ook af wat het doel van dit alles is.
Brugeas en Toulhoat, het duo van dit verhaal, zijn via Block 109 zowat aan elkaar vergroeid. Ze kennen elkaar dan ook van binnen en van buiten maar toch... Met Block 109 zat Toulhoat grafisch vaak met zichzelf in de knoop. De tekeningen hadden niet het strakke patroon dat je voor zulke reeks zou verwachten. Wel, met De Koning van de Ribauds heeft hij zijn roeping gevonden. Hij zet zijn tekeningen op een vlotte manier op papier zonder, zo krijg je het gevoel, enige remming. Het scenario van Brugeas is hem op het lijf geschreven. Je ziet dat hij hier zijn ding kan doen, zijn gang kan gaan en wat er op papier verschijnt is volledig zijn bedoeling. Het genot van dit werk is pagina na pagina terug te vinden in de manier van op papier zetten van zijn tekenwerk.
Brugeas als scenarist, velen hebben zo hun twijfels over zijn dialogen. Ook bij De Koning van de Ribauds zijn die niet altijd even vlot en aangrijpend maar in de krochten van een stad vol verderf kan je toch geen diepgaande gesprekken verwachten. De manier waarop Brugeas met deze strip aan de gang is gegaan is niet van zijn gewoonte. Hij leid en misleid je in Boek 1. De weg naar het plot lijkt geplaveid met het verhaal over de verkrachting dat plots toch meer niet zo belangrijk blijkt te zijn en andere stenen worden aangevoerd om de weg om te leiden naar een ander plot. Enfin, je voelt het, stenen en wegen zijn er niet te kort.

Persoonlijke mening? Een dijk van een strip, uitmuntend scenario en prachtige tekeningen. Wat zegt u? Te veel Clichés in één zin? Koop de strip en weet me te zeggen of ik lieg. :-)

Promotiefilmpe in het Frans? Hiero.