De complete Tanguy en Laverdure 3 Koers nul

Het derde deel van deze integrale, uitgegeven door Arboris, bevat de volgende drie verhalen:
- Gevaar op Groenland
- Geheime basis
- Luchtpiraten

De eerste twee verhalen vormen een lang en spannend epos en gaat over een nieuw soort straaljager dat door Tanguy, Laverdure en zijn hele equipe van Frankrijk naar Thule in Groenland moet gebracht worden. Deze ultrageheime toestellen moeten in het grootste geheim naar het hoge noorden gevlogen worden maar zoals gebruikelijk is 'geheim' ook hier weer relatief. Ernest Laverdure valt alweer smoorverliefd op een prachtige jongedame maar blijkt dat deze toch niet zo heilig is en weet heeft van het project. Gina, want zo heet de juffrouw, behoort tot een niet al te koosjere groepering die graag een toestel in handen zou krijgen.Ze krijgt de opdracht om zoveel mogelijk pieren uit de neus van Laverdure te halen en zoals gebruikelijk praat Laverdure weer zijn mond voorbij waardoor de hele compagnie in serieuze problemen komt te zitten.
In het derde verhaal, 'Luchtpiraten', trekken we van het hoge noorden naar het warme zuiden, namelijk Afrika. Een DC6 wordt neergeschoten in de rimboe. De hoofdvraag is waarom. Er zaten vijf mensen in die totaal a-politiek waren en bevatte totaal geen cargo. Tanguy gaat op onderzoek uit en besluit dat niet deze DC6 het doelwit was maar een identiek vliegtuig met een totaal andere inhoud, namelijk president Yamago, een voorstander van een te ondertekenen verdrag van Frankrijk in Dakar. Een valstrik wordt gespannen.
Zoals gebruikelijk krijgen we van Arboris ook nu weer eerst een uitgebreide katern met informatie over allerlei wetenswaardigheden rond de strip en zijn tekenaars/scenaristen. Zo komen we te weten dat Marcel Uderzo, broer van, enkele pagina's in het tweede deel heeft geïnkt en verschillende pagina's van het derde album heeft getekend en geïnkt en dat ook Jean Giraud één plaat heeft getekend. Dit laatste album is volledig opnieuw gescand en ingekleurd, iets wat bij de twee eerste delen niet het geval is.

Deze mooi verzorgde uitgave is een mooie aanvulling aan de overweldigende storm van integralen. Het opnemen van oude waardes in nieuwe bundelingen, zoals Tanguy en Laverdure toch zijn, verdient net iets meer een pluim. Het aanvullen met extra katernen geeft dit een grote meerwaarde. Ongepubliceerde pagina's van deze twee helden, sketches of probeersels, een interview met Albert Uderzo, afgenomen in Parijs in de jaren 1995 en 2000 en een hele resem weetjes maken deze integrale tot wat hier voor mij ligt. Een klepper die alle lof mag toegezongen worden.

Leuke Cameo: in gevaar op Groenland komt Tanguy niemand minder tegen dan Buck Danny, Tumbler en Tuckson. :-)