Rolfke & Rulfke S6 De diamant van de vrede

Uitgeverij Bonte is één van de weinige uitgevers die nog risico's durft te nemen. In zijn uitgebreid uitgiftefonds bevinden zich de meest diverse genres. Gaande van sciencefiction over humor tot en met nostalgische strips. Hij is tevens één der weinigen die jong talent nog een kans geeft om een album te publiceren. Waarbij we soms we wel eens de wenkbrauwen fronsen tijdens het lezen van de albums van dit aanstormend talent. Maar we houden hierbij steeds voor ogen, dat wat de een niet leuk vind, vind een ander dan weer steengoed. Ook oude gloriëren sieren zijn fonds. Een van deze oudere, maar heden ten dage bij de iets oudere lezer nog lang niet vergeten strips is de serie Rolfke en Rulfke van tekenaar/scenarist Geo (Wolvertem 3/11/1938). Uitgeverij Bonte brengt nu het allereerste verhaal van dit duo opnieuw op de markt. Niet echt een makkelijke klus, de originele tekenplaten waren immers spoorloos verdwenen. Hierdoor moest er gewerkt worden op basis van de oude krantenpagina's, waarvan de drukkwaliteit zeker niet mag vergeleken worden met onze hedendaagse krantenuitgaves. Ondanks deze problemen weet uitgeverij Bonte een geslaagd en verzorgd retroalbum te brengen. Waarbij we kennis maken met Rolfke, een keurig gekapte hoog opgeschoten jongeman in het gezelschap van Rulfke een kleine opdonder met een vetkuif. Van een contrast gesproken. Tijdens een wandeling worden ze bijna van de sokken gereden door een voorbijrazende sportwagen. Deze sportwagen blijkt na het voortzetten van hun tocht iets verder om het hoekje geparkeerd. Naast de wagen een zakagenda met hierin een briefje. Met de opdracht om op donderdag de kluizenaar van Wolventong te beroven van een diamant. Rolfke en Rulfke van geen kleintje vervaard besluiten de overval te verhinderen. Snellen naar de kluizenaar en weten de boef na wat kunst en vliegwerk te onderscheppen en hem de diamant te ontfutselen. Waarna de kluizenaar hen belast met de opdracht om de diamant van de vrede, die zo oud als de wereld is, terug te brengen naar het eiland waarop hij thuishoort. Eens de diamant terug op zijn plaats van oorsprong zal de wereld permanente vrede kennen. Hiermee legt de kluizenaar het lot van de wereld in hun beider handen. Ze staan echter niet alleen bij de uitvoering van deze uiterst moeilijke taak. Ze kunnen hierbij rekenen op de hulp van schipper Barnako en zijn dochter Gritje. Samen beleefd ons viertal één der vreemdste avonturen uit hun leven. Of dit avontuur met een happy end of met een sisser afloopt is maar de vraag. Wat wel zeker is, de gangsters die ons viertal op de hielen zitten leggen hen meermaals het vuur aan de schenen.

In totaal tekende Geo acht verhalen van bovenstaand duo. Die verschenen van 29 juni 1960 tot 11 januari 1967 in Pum Pum een wekelijks jeugdblad dat ooit verscheen bij de krant “Het Laatste Nieuws”. Het zijn verhalen uit een tijd waarin humor en avontuur de boventoon voeren. Tekenaar en scenarist konden zich toen nog eens lekker ongegeneerd laten gaan zonder beschuldigd te worden van niet historisch correcte feiten of sigaretten rokende gangsters. Waarbij de lezer bij het eindresultaat volop kan genieten en wegdromen bij de levendige fantasie van de scenarist. Maar het zijn tevens verhalen de bol staan van de strijd tussen goed en kwaad. Met als belangrijkste raakpunt de eeuwige vriendschap tussen twee vrienden die elkaar steeds uit de penarie redden. WG.