24/7 1 Politieverhalen van de straat

Met de titel van deze reeks zou je kunnen denken dat je in een soort stripversie van de televisiereeks “24” bent aangeland, maar niets is minder waar. In tegenstelling tot Jack Bauer die de wereld in een dag moet behoeden van groot gevaar richt 24/7 zich meer op de dagdagelijkse realiteit van twee pas afgestuurde agenten van de Nederlandse politie. Marleen en Herre worden na hun studies ingedeeld in een bureau in Den Haag. Herre moet met een collega op straat patrouilleren en Marleen moet de desk bemannen, niet echt wat ze van het echte politiewerk hadden verwacht! Hun eerste dag wordt echter interessanter als er een winkeldief betrapt wordt. Marleen snelt ter hulp en weet de dief te klissen, terwijl Herre toevallig een oud lijk vindt!
Het leuke aan deze reeks is dat er niet één moordonderzoek wordt uitgevoerd zoals in de meeste politiereeksen. We volgen de agenten één jaar waarin ze ook worden geconfronteerd met een overval, demonstraties, trainingen, huiselijk geweld. De verschillende zaken keren dan ook terug terwijl er al nieuwe zaken spelen.
In het begin van het verhaal wordt je als leek nogal geconfronteerd met de terminologie van de Nederlandse politie, dit was niet zo erg omdat de reeks gepubliceerd wordt in het korpsblad van de politie. Dus waren de initiële lezers wel mee met de administratieve rompslomp. Gelukkig is dit enkel in het begin van het verhaal en komt Sytse S. Algera los van die terminologie. Hij is zelf politieman, dus hij weet waar hij over spreekt, en durft zelfs al tegen de schenen te schoppen over zaken die hem blijkbaar storen! De tekeningen zijn in handen van Patrick Van Oppen, alias Pavano. Beide heren werken ook al samen aan de reeks De Vries. We zien hun figuur dan ook plots als figurant eens opduiken.
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat we de personages alleen maar in hun rol als politieagent in beeld krijgen. Daardoor raak je toch minder betrokken bij de personages. Maar al bij al toch een leuke start van een nieuwe reeks.