Het gouden kompas 1 Deel 1

Sherpa durft het aan om de verstripping van ‘Het Noorderlicht’ van Stéphane Melchior in het Nederlands te publiceren. Nu ja, aandurven is misschien wat cru gesteld als je weet dat dit boek in 2015 in Angoulême bekroond werd tot beste jeugdstrip. Wie de boekenreeks niet kent, heeft misschien wel reeds gehoord van de oscarwinnende film ‘The Golden Compass’ met Nicole Kidman (2007). Hopelijk is de stripreeks niet hetzelfde lot toebedacht als de vervolgfilms die wegens tegenvallende verkoopcijfers en veel kritiek van Christelijke groeperingen kwamen te vervallen...
Lyra is een meisje dat in een wereld leeft die sterk op de onze lijkt. Er zijn echter fundamentele verschillen. Zo heeft iedere inwoner een daemon, een soort ziel die huist in een dier dat de eigenaar ervan steeds vergezelt en waarmee men kan communiceren. Gebeurt er iets met die daemon, dan ondergaat de eigenaar ervan hetzelfde. Lyra lijkt over een speciale gave te beschikken die erin bestaat een alethiometer, een toestel om de waarheid mee te kunnen lezen, te kunnen gebruiken. Hoewel deze eigenwijze wees (dit laatste denkt ze toch) een belangrijke rol is toebedeeld in de toekomst van haar wereld, is ze zich daar allerminst van bewust. Haar lot lijkt zich te gaan voltrekken als ze haar beste vriend Roger wil gaan redden uit de handen van kinderrovers die een duister doel dienen.

De start van het album overstelp ons met vrij veel informatie en namen waardoor je er wel je gedachten moet bijhouden en er niet meteen veel vooruitgang te bekennen is. Niet dat er niet veel gebeurt, maar de auteur neemt uitgebreid zijn tijd om nauw aan te sluiten bij het oorspronkelijke boek en beschrijft de personages nauwgezet. Later komt er gelukkig meer vaart in het geheel, hoewel de echte actie pas in een later deel volledig tot uiting zal komen. Zo vermoed ik toch… Ik bekijk dit deel dan ook vooral als een verkenning van de karakters en van de complexe wereld waarin het verhaal zich afspeelt.

Clément Oubrerie is de tekenaar van dienst. Zijn meest gekende werk is ‘Aya uit Yopougon’. Dit gezegd zijnde weet je ook aan welke stijl je je mag verwachten: warme en eerder schetsmatige tekeningen. Deze zorgen voor een ouder aandoend geheel dat past bij de setting.

Besluit: een aangename en veelbelovende start van het verhaal dat echter nog wat meer vaart mag krijgen.
Meer info over deze trilogie op Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_gouden_kompas_(trilogie)
Over het eerste album: