Van 9 tot 5 (De Harmonie) 1 Echt episch dit

Na meer dan veertig jaar van labeur hoef ik niet langer meer te leven op het werkritme van 9 tot 5. We hebben er een tijdje terug definitief de riem afgelegd. Maar een groot deel van de wereldbevolking mag zich nog niet tot de gelukkigen rekenen. Erger nog voor de meeste Europeanen wordt het pensioen steeds langer op de lange baan geschoven. Is werken nu een last of een lust? Een vraag die door iedereen wel anders zal worden beantwoord. Tekenaar en scenarist Dirk van de Wiel weet het probleem perfect te verwoorden in zijn strookstrip “Van 9 tot 5: Echt episch dit”. Hij toont ons werkgevers en aandeelhouders die geen bal geven om de gemiddelde werknemer. Erger nog ze proberen het schamele loon dat verdiend wordt door hun werknemers nog te verlagen en indien men niet akkoord gaat dreigen ze zelfs met ontslag. Een aantal werknemers ziet dit uiteraard niet zitten en verwijt de ondernemingsraad gebrek aan visie en vakbekwaamheid waarbij meer dan eens het woord lul op de voorgrond treed. Een ander deel van de werknemers gaat dan wel weer plat op de buik en likt de hielen van de werkgever. In de hoop hiermee een trapje hoger te stijgen in de hiërarchie. Boter aan de galg zoals al snel blijkt de totale vernedering nu en in de toekomst gloort om het hoekje. Laten we vooral de vrouwonvriendelijkheid die dit soort werkgevers hoog in het vaandel voeren niet uit het oog verliezen. Ze zien hun vrouwelijk personeel als hun persoonlijke slaafjes. Tolereren wel dat ze aanwezig zijn in het bedrijf, maar er wordt nauwelijks of nooit naar hen geluisterd. Maar ach en wee als men ook maar even iets veranderd aan de verworven rechten van de werkgevers. Dan schreeuwen ze in koor moord en brand en gaan nog meer bezuinigen op alle departementen om hun loon en bonus veilig te stellen. Zelfs niet ingrijpen in het niet goed functioneren van de firma levert hen een bonus op. Je moet maar durven! Bij het openslaan van het boek deins je even terug van de tekeningen. Maar als je even verder kijkt dan de statisch getekende figuren ontdek je een pracht van een strip. Niet de figuren die af en toe het statische onderbreken door het opheffen van een arm, het opensperren van mond en ogen maken deze strip. Neen de tekst en de meestal weergaloze pointe aan het einde van de strook maakt deze strip best te pruimen.

De strip vond zijn oorsprong op Facebook waar Dirk van de Wiel startte met deze kantoorhumorstrip. Al snel had hij omwille van de trefzekere humor een hele groep volgers. Inmiddels verschijnt deze strip niet alleen op Facebook, maar ook dagelijks in de Nederlandse krant “nrc-next “ en het Vlaamse “De Morgen”. In deze strip verschenen bij uitgeverij De Harmonie/Vrijdag werden de beste strips van de afgelopen jaren gebundeld. Kopen die hap, je zal het je zeker en vast niet beklagen. WG.