De fotograaf INT 1 Integraal

‘De fotograaf’ vertelt het waargebeurde verhaal van de Fransman Didier Lefèvre, een fotograaf in dienst van Artsen Zonder Grenzen. Het schetst een beeld van zijn maand lange voettocht door de bergachtige streek van Peshawar (Pakistan) tot Feyzabad (Afghanistan), zijn verblijf in Peshawar waar hij een maand meehielp in het veldhospitaal en van zijn terugreis. De man nam tal van foto’s van al zijn belevenissen. En dat zijn er héél wat (foto’s én belevenissen)!
Vooreerst even dit: er zijn meerdere redenen waarom dit boek niet voor iedereen geschikt zal zijn. Ten eerste is het een enorme klepper van 272 bladzijden die sommigen misschien al bij aanvang afschrikt om eraan te beginnen. Bovendien bevat dit boek een enorme hoeveelheid foto’s (hierover later meer) die op het eerste zicht niet veel meer gemeen hebben met een stripalbum. En tenslotte is de aard van het verhaal niet van die strekking dat het iedereen zal boeien van bij de start. Om eerlijk te zijn: ook ik zou dit album nooit zomaar gekocht hebben.
Na een aantal bladzijden veranderde m’n sceptische houding echter al gauw in bewondering en begreep ik waarom dit als integrale werd uitgegeven. ‘De fotograaf’ is dan ook een uniek document geworden, zowel qua uitvoering als qua inhoud. Eigenlijk heeft tekenaar van dienst, Emmanuel Guibert, de foto’s die Lefèvre nam op z’n reis op een heel vloeiende en aangename manier aan elkaar getekend. De getekende delen gaan perfect over in de foto’s en omgekeerd en beide vormen een prachtige aanvulling op elkaar. De foto’s bieden daarbij een onthullend beeld op de gebruiken en mensen van Afghanistan. De beelden belichten zowel de schitterende omgeving en cultuur waarin de medewerkers van AZG zich bevonden als een blik op de gruwelen waarmee oorlogsdokters geconfronteerd worden. Dit boek is bij gevolg niet steeds geschikt voor gevoelige zielen.
Aan stof om dit boek gestalte te geven alleszins geen gebrek! Alleen al de clandestiene reis over de grens is verbluffend. De medische uitdagingen waar de arts van dienst voorstaat zijn ook al erg divers en indrukwekkend. Daarbovenop geeft dit album een prachtig beeld van wat medewerkers van AZG soms moeten doen. Ik heb dan ook een grenzeloos respect gekregen voor de artsen en medewerkers van AZG. Wat zij presteren en onder welke omstandigheden is bijna niet te bevatten (en al helemaal niet als je dit -of misschien een ander?- boek niet gelezen hebt).

Het getekende deel is sober te noemen en bedient zich van erg dikke lijnen en grof getekende decors. Maar zoals eerder vermeld, sluiten ze waar nodig naadloos aan bij een daaropvolgende of voorafgaande foto. Qua foto’s bedient men zich van een heel scala aan formaten, gaande van filmstrips tot paginagrote afdrukken. Op een enkele foto na allemaal in zwart-wit. Opvallend is ook de aanwezigheid van met rood potlood doorstreepte of omkaderde foto’s. Het duidt erop dat ze reeds eerder dienden voor een reportage en in eerste instantie niet bedoeld waren voor nog een doeleinde zoals een stripalbum.
Besluit: wie geen problemen heeft een zware turf (letterlijk en figuurlijk) te verwerken en geïnteresseerd is in dit soort lectuur, kan dit album zeker eens proberen. Ik was -tegen alle verwachtingen in- erg aangenaam verrast en heb opnieuw veel bijgeleerd!