Sagen en legenden 1 De pad

Wind en regen spelen een spel boven een moeras gevuld met stinkend troebel water. Waar onder de kruin van een omgevallen boom een afzichtelijk hoofd opduikt. In het kasteel in de buurt waait het onweer binnenshuis al even hard als buiten. Al gaat het hier dan wel om een uit de hand gelopen echtelijke ruzie. Waarbij de grimmige kasteelheer Hermelijn wild tekeer gaat tegen zijn echtgenote. Hij verwijt haar voor de zoveelste keer dat ze hem nog steeds geen erfgenaam schonk. Om zijn woede kracht bij te zetten slaat en vernederd hij haar voor het oog van zijn personeel. Gelukkig kan de kapelaan het ergste voorkomen. Waarna Hermelijn blind van woede het kasteel ontvlucht en een hachelijke tocht onderneemt door het moeras om de de toverkol Guinevere te spreken die huist in het hart van het moeras. Hij wil haar dwingen om een oplossing te vinden voor zijn echtelijke problemen. Als zij weigert en hij hardhandig zijn woorden kracht bij wil zetten wordt hij neer geknuppeld door een monsterlijk iets. De heks besluit na het incident dan toch zijn vaderswens te willen vervullen.

Niet alles loopt echter zoals Hermelijn had verwacht. Marc-Renier weet een verhaal uit te tekenen dat extra geaccentueerd wordt door het brengen van dit album in een zwart-wit uitvoering. Hierdoor wordt de sfeer nog grimmiger dan ze al is. Het verhaal wordt meer bepaald door de tekstloze paginagrote tekeningen dan door het scenario. Zijn uitgetekende figuren zijn ware schoonheden, grimmige norse persoonlijkheden of oude besjes die uitstekend de rol van heks vervullen. Marc-Renier plaats het geheel ergens in de middeleeuwen. Een tijd waarbij menig landman bij valavond zijn ramen en deuren hermetisch afsloot uit angst voor heksen en demonen. Waar verhalen werden verteld rond het haardvuur waardoor hun angst voor het onbekende nog meer aangewakkerd word. Het scenario heeft niet echt veel om het lijf, is flinterdun. Men neme een woeste kasteelheer die een erfgenaam wil en die hiervoor een heks onder de arm neemt en klaar is kees. Zijn wens wordt als het ware op een presenteerblaadje aangereikt en dat is het dan. Is dit een reden om dit album eventueel links te laten liggen? Neen, wie houd van krachtig tekenwerk en levensecht uitgetekende figuren zal dit album beslist kunnen smaken. Hierin toont tekenaar Marc-Renier volop zijn grafisch kunnen waarbij het scenario het tot onze spijt iets of wat moet afleggen. WG.