Châteaux Bordeaux 5 Het klassement

België staat bekend als een land van bierdrinkers, we consumeren gemiddeld 72 liter per inwoner. Wat meteen goed is voor een jaarlijkse productie van 8,023 miljoen hectoliter. Toch daalde de voorbije jaren het bierverbruik wat niet meteen wil zeggen dat we minder alcohol nuttigen. De gemiddelde Belg lust ook een flink glas wijn. Gemiddeld drinken we 24 flessen per jaar per persoon, waaraan we maar liefst 1,3 miljard euro spenderen. Niets laat uit bovenstaande vermoeden dat bier brouwen en wijn produceren ook maar enig raakvlak heeft met misdaad. Toch werd er in de acht albums tellende serie “De meesters van de gerst” (Glenat) heel wat gemoord, gesjoemeld en gefraudeerd. Ook wijn kent zijn misdaad zoals blijkt uit de steengoed tv-serie “Le Sang De La Vigne” waarin Benjamin Lebel een eminent oenoloog met een neus voor goede wijn en misdaadonderzoek geconfronteerd wordt met de meest uiteenlopende criminele feiten Als we de lijn nog iets verder doortrekken komen we uit bij de nu vijf albums tellende serie “Châteaux Bordeaux”. Waar we opnieuw kennismaken met Alexandra die na het overlijden van haar vader het verpauperde wijndomein “Chêne Courbe” opnieuw tot bloei wil brengen. Maar eer het bedrijf opnieuw zijn oude glans en glorie weer zal vinden moeten er nog heel wat woelige watertjes door zwommen worden. Alexandra krijgt het niet voor niets. Dank zij de geldelijke steun van haar beide broers die ooit met een kwade kop het bedrijf verlieten houd ze financieel het hoofd boven water. Meer dan eens zakt de moed haar in de schoenen na een zoveelste tegenslag of sabotage. Niet alleen wordt ze geboycot door Bourgeau een ontslagen toezichter die verantwoordelijk was voor de ondergang van de Chêne Courbe, ook in eigen rangen schuilt het gevaar. Schoonzus Claire Baudricourt ziet het geheel met lede ogen aan en wil dat Alexandra zo snel mogelijk oprot. Alexandra wil voorgoed af van het oude imago van het bedrijf en wil hiervoor de boel restylen. Te beginnen met het etiket van haar grand cru. Tijdens een etentje met haar broers bij een bevriend restauranthouder ontdekt ze tussen diens flessen afkomstig van Chêne Courbe eentje met de vermelding “Grand cru classé”. Jean-Pierre de restauranthouder weet hier het fijne van en onthult Alexandra dat de Chêne Courbe deel uitmaakt van het fameuze klassement van 1855. In de Bourgogne wordt deze term gebruikt voor de beste wijngaarden in de streek. In de Bordeaux krijgen de beste chateaus de aanduiding grand cru classé. Door het slechte beheer van het domein doorheen de loop der jaren werd de benaming geschrapt van de etiketten. Alexandra wil kost wat kost opnieuw de grand cru in ere herstellen. Door een onverhoopte maar een voor haar pijnlijke buitenkans krijgt ze ademruimte om haar veelvuldige plannen te realiseren. Schijnt er eindelijk licht voor haar aan de horizon of gaat het met het bedrijf alsnog de verkeerde kant op?

Scenarist Corbeyran weet historie en fictie perfect te mengen. De wijnkenners kunnen toetsen of deze strip hun wijnkennis geen geweld aandoet en of het verhaal werkelijk zoals de scenarist verklaard klopt tot in de puntjes. Als leek op wijngebied hebben wij onze kennis beslist kunnen bijschaven en kunnen genieten van weetjes die aan het verhaal een extra toets toevoegen. Een verhaal dat bol staat van spanning, actie en avontuur. De tekeningen van Espé ademen sfeer uit, geven gebouwen, gezichten of landschappen net dat ietsje meer mee. Het geheel wordt perfect uitgetekend. Hij schotelt ons een uitgebalanceerd staaltje van tekenkunst voor. Wij blij, hopelijk iedereen blij. Na het overlijden van de bezielende kracht achter uitgeverij Medusa verschijnt dit nieuwe album nu onder de imprint van uitgeverij Indruk. WG.