DirkJan 21 Deel 21

DirkJan is één van die stripfenomenen waar men maar moeilijk omheen kan. Wat maakt dat deze strip in Vlaanderen en vooral Nederland zo populair is? Is het om de absurde humor, de knotsgekke tekeningen of is het een toevalstreffer? Na 21 albums kan men echter nauwelijks nog van toeval spreken en is er waarschijnlijk heel wat meer aan de hand. Wij spitten voor u dit album even door. Dirkjan aangevuld met zijn iets of wat boertige sidekick Bert beleven de meest waanzinnige avonturen. Meer dan eens is de humor er compleet over, maar dat is nu net de sterkte van dit duo dat aangevuld wordt met een aantal sterke bijfiguren. Vooral leraar Van Druten is een steeds weerkerende figuur die er niet voor terugdeinst om zijn leerlingen niet alleen met harde hand maar ook gewapend met een mitrailleur te lijf te gaan. Dirkjan en Bert sparen niets of niemand, zij schoppen wild om zich heen op een unieke manier en sparen geen enkel heilig huisje. Iedereen gaat door de mangel, God, blinden, de buurvrouw, Groningers ja zelfs superheld Batman wordt niet gespaard. Toch lusten we met zijn allen pap van van deze opgeschoten slungel met zijn gestreepte trui en zijn bier zuipende en kettingrokende kompaan. Het album focust zich niet alleen op gags. Soms duiken er zelfs een aantal niet echt historisch verantwoorde kortverhalen in op. De ondergang van de Maya's en de zoektocht naar Eldorado de gouden stad wordt door ons stel vakkundig herschreven. Vooral pizzeria Montezuma blijkt erg populair bij de Maya's net als het tacopakket. Als onze vrienden dan eens in financiële nood verkeren proberen ze hun job met de beste bedoelingen uit te voeren. Ach en wee, voor de goedgelovige werkgever die in hun kunnen gelooft. In een mum van tijd loopt het grondig uit de hand. Zeker als Bert als winkeldetective aan de slag gaat. Met als afsluiter van dit album, Dirkjan en Bert die als Easy Rider de wereld willen verkennen. Iets wat uiteraard weer flink de bocht uitgaat als blijkt dat hun budget amper voldoende is voor twee E-bikes. Probeer daar de ware motorrijder maar eens mee te overtroeven.

Het geheel is ontsproten aan het brein van Mark Retera. Hij voert een antiheld op die in de meest absurde situaties beland. Alles wat Mark in onze samenleving oppikt verwerkt hij in zijn strip. Uiteraard flink aangedikt en sterk uitvergroot waardoor de werkelijkheid er heel wat humoristischer gaat uitzien. Ook de voorpublicatie in diverse landelijke en regionale kranten en tijdschriften verhoogt alleen maar de populariteit van dit illustere stel. Tevens kunnen de stroken op facebook rekenen op een flink aantal volgers. Ter gelegenheid van het 21ste album werd er zelfs een nieuwe website gecreëerd door Comic House, het Amsterdamse collectief waartoe Mark Retera behoort. We geven de website graag even voor je mee: http://Dirkjan.nl WG.