XIII Mystery 9 Felicity Brown

Voor dit nieuwe deel van XIII Mystery werden weer twee topauteurs aangezocht. Matz heeft als scenarist al heel wat lekkers op zijn conto staan en de tekeningen van Rossi in W.E.S.T. zijn toch om van te smullen! Als ze dan nog een knappe vrouw als Felicity Brown als hoofdpersonage kiezen kan het album toch al niet meer stuk?

Misschien even recapituleren wie Felicity Brown eigenlijk is: ze speelt een cruciale rol in het begin van de reeks als ze XIII die toen nog Steve Rowland heette voor de moord op haar man kan laten opdraaien. Daarvan kan je alles lezen in het tweede deel van XIII in “waar de indiaan gaat…”. Later zien we haar terug als Felicidad Moreno (probeer google translate eens om haar naam van het Engels in het Spaans te vertalen) aan de hand van dictator Ortiz in Costa Verde. XIII is dus niet de enige die graag van naam verandert in deze reeks!

Matz verbind nu beide albums door Felicty net na de veroordeling van XIII in Southburg te tonen totdat ze XIII weer ontmoet in het paleis van Ortis, als hij daar opduikt als Duitse wapenhandelaar Karel Meredith. Hij schotelt ons een roadtrip voor van Alabama, over Los Angeles tot in Costa Verde.

Het leven lijkt Felicity toe te lachen na de veroordeling van XIII, ze kan rijkelijk leven van de erfenis van haar man, maar als XIII uit de gevangenis ontsnapt zijn er enkele F.B.I. agenten die haar wat vragen komen stellen. Felicity vlucht dan ook weg, maar laat onderweg een bloederig spoor na. De F.B.I.-agenten zijn van het vasthoudende type en bijten zich vast in haar spoor.

Matz schotelt ons een onderhoudend verhaal voor, maar weet ons niet te verrassen. De tekeningen van Rossi beloven via de cover eigenlijk ook meer dan wat het binnenwerk te bieden heeft. Al bij al een kleine ontgoocheling voor mij, maar deze spin-off serie van XIII heeft ons toch al meermaals aangenaam verrast zodat mijn verwachtingen misschien te hoog lagen. Misschien hadden ze zich beter gefocust op het verleden van Felicity in Los Angeles in plaats van de link tussen de twee albums te willen maken, dan hadden de auteurs meer vrijheid gekregen om hun eigen ding te doen. Nu zaten ze toch een beetje geklemd omdat ze in één album toch een grote brug moesten maken.