Atalante - Odyssee 1 Ramses de onverschrokkene
2 De eerste wedloop

Een iets minder rondborstige Atalante op de cover verraadt reeds dat het hier om een jeugdigere versie gaat van de blonde deerne uit de reguliere reeks. Een inleidend tekstje van de auteur geeft aan dat de albums evenzeer over een andere creatie van Crisse gaan, namelijk Ishanti. Een verhaal dus waar 2 culturen elkaar ontmoeten...
Atalante bracht haar jeugd door in het woud, omringd door een sater, een centaur en nog enkele andere mythische wezens die over haar welzijn waken. Ook de godinnen die Atalante gezegend hebben met elk een unieke gift zijn nooit ver uit de buurt. Op een dag verschijnt een ros katje in het woud waar ze verblijft. De kitten wordt gevolgd door Ishanti, een heilige danseres uit het oude Egypte die Ramses naging door een poort gemaakt door de goden van de goden. Deze reis door ruimte en tijd kan echter faliekante gevolgen hebben. Als deze viervoeter gepakt wordt door Ishtar om geofferd te worden én als Seth er zich ook nog eens mee gaat bemoeien, is actie vereist.

In het tweede album komt de kat Ramses Atalante en haar vrienden halen omdat Ishanti in gevaar is. De intrigant Razor broedt weer op snode plannetjes en denkt die via de kennis van de heilige danseres te kunnen uitvoeren. Maar ook Seth ruikt een zaakje waardoor de trouwe vrienden uit een andere wereld dan die van Ishtar, het beste van zichzelf zullen moeten geven.
Zoals eerder aangegeven bundelt Crisse 2 van zijn eerdere creaties in deze albums. Hij bedient zich hierbij van de jongere versies van de 2 heldinnen. Onder meer hierdoor zijn deze verhalen naar mijn gevoel vooral leesvoer voor de jeugd. Bovendien zijn de verhalen zelf maar dunnetjes en kunnen ze me weinig echt boeien. Ze zijn dan ook niet echt spannend of intrigerend. Waarschijnlijk ligt dit voor kinderen anders. Beide strips zijn van een gelijkaardig allooi en moeten niet voor elkaar onderdoen.
Goed om weten is dat het niet noodzakelijk is om de hoofdreeksen te kennen om deze albums vlot te kunnen lezen en begrijpen.

De tekeningen die duidelijk op computer zijn gemaakt zijn vind ik OK hoewel de inkleuring best wat minder hard had gemogen. De stijl doet me wel wat denken aan die van de typische Disney-albums, maar dan een slagje meer sexy.
Besluit: deze albums zijn goed voor elk een half uurtje ontspanning maar vooral een jeugdiger publiek zal er zijn gading in vinden.